Hei.

Har lest og søkt svar i flere måneder på mitt "problem".

Legger ved et bilde også.

Har et hus bygget i 1979, plate på mark med isolasjon oppå som man bygde for den tiden, altså kald plate. IKKE kjellerhus. INGEN isolasjon under huset. (sviller med svilleisolasjon (gummilist under) målt både 2007, 2010, 2011 på forskjellige steder hver gang, lave fuktverdier)

Vi har i dag gravd bort all matjord og gravd ned til sålen ca 25 cm ned langsmed platen

Spørsmål 1:

Hva gjør jeg nå?

Isolere med pordrän sier pordrän, men den remsen blir knapt 15 cm om den skal ligge
10 cm under jord. Frågan är om det har noen betydning når platen likevel er kald og ingen isolasjon under? gjør en pordrän remse på 15 cm noe når platen er kald Eller kallasfaltere de 25 cm for å forhindre fukt inn? (men da kan ikke fukt vandre ut)

Eller platon for å få en luftspalte? Går det på 20-25 cm, lønnsomt?

Men det er kun 20-25 cm høyde vi snakker om her.

gjør det virkelig en forskjell hva jeg enn gjør? De fleste gjør vel ingenting? Ingen andre lignende hus i området har gjort noe lignende

Spørsmål 2:

Det jeg lurer også på er hvordan jeg skal fylle opp dette og med hva?
Det forslaget jeg har fått er å fylle opp deretter med IKKE drenerende materiale og legge deretter plater rundt huset som heller fra huset. For å ikke få ned regnvann i dreneringen

(Drenering ligger deretter lenger ned rundt huset og den kommer jeg ikke til å grave opp)

• Husfasade med blå panel og utgravet grøft langs fundamentet, skygge av person med arm utstrakt på veggen, solfylt dag.
Sist redigert:
Hva er problemet? Hva er det du prøver å oppnå med tiltaket?

Kanskje jeg glemte å si.

Det har ligget en veranda i 30 år mot den ene fasaden på en dårlig måte, så vi har fått en del frostsprengning i den pussete sokkelen på grunn av masse løv og slikt som har ligget fuktig mot sokkelen og frosset om vintrene. Sokkelene er på alle like hus på gaten ganske dårlig pusset. Tenkte å fikse det først før jeg bygger ny solterrasse.

Så hadde den forrige eieren hatt rabatter/gress mot huset som ikke er bra, og tanken er at vi skal legge plater rundt huset for dels å fjerne en del fukt som ligger mot platen, samt gjøre det lettere å håndtere ved gressklipping.

så problemet er:

Når jeg uansett har gravd opp så lurer jeg på om det finnes noen fornuftig løsning å gjøre eksisterende løsning "bedre", og dels få vite hva slags grus jeg skal fylle med langs huskanten? (Drenerende eller ikke drenerende)

Det jeg håper å oppnå er mindre fuktpåvirkning til platen med en fornuftig løsning til den begrensede overflaten.

Det er det jeg lurer på.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.