Hei,

Jeg har en plywoodbit i størrelse med en kjøkkenluke som nå er slipt med en eksentersliper. Når jeg drar hånden over overflaten er den myk, men likevel ujevn? Treverket har en viss struktur med mørke og lyse partier pluss et par kvister. Det føles som om de mørke områdene har motstått slipingen mye bedre enn de lysere områdene?

1231085.jpg

Kvister er hardere enn øvrig overflate, noe som gjør det rimelig å anta at de mørke partiene er mykere enn kvister, men hardere enn de lyse områdene.

Spørsmålet er hvordan man sliper en slik overflate? Er det kanskje slik at puten på en eksentersliper må være stivere for å løse problemet? Eller må man bruke en helt annen slipemetode?

MVH

Ingen som har opplevd at det blir litt ujevnt når man sliper planker med mye ådring?

Slip gir en glatt men ikke nødvendigvis plan overflate. De mørke partiene er tettere og dermed hardere, og når du sliper så tar det altså mer på de lysere partiene. Dessuten vil jeg påstå at det antagelig er ganske vanskelig å slipe jevnt med samme trykk over hele overflaten med en håndholdt maskin. En hardere slippeplate kan nok hjelpe til en viss grad, men jo mer man sliper, desto mer fremtrer ujevnhetene pga. overflatens skiftende hardhet. Det gjelder altså å slipe så lite som mulig. En maskin med større skive gir antagelig også et bedre resultat her enn en mindre.

Cheesen
Hvis man får overflaten ujevn pleier det å være fordi man har pusset med for fint papir fra starten.
Plywood av snekkerkvalitet pleier jo derimot ofte å være grunnpusset fra starten, er

Hvis det ikke dreier seg om kjempestore mengder, anbefaler jeg at du kjøper bjørkefinér av kvalitet B/BB. Da får du en side helt kvistfri og fri for andre defekter.

Ja, dessverre fikk jeg tak i en skikkelig dritt bit som trengte å slipes og sparkles en hel del. Jeg prøvde å slipe de mørke områdene noe mer, men det er ganske stor forskjell på hardheten, det tok lengre tid enn hva jeg var klar for å vente for å få ned disse partiene.

Så stivere plate og grovere sandpapir å begynne med kan kanskje avhjelpe det noe. Nå er det selvfølgelig kjørt i dette tilfellet, men det er jo bra å vite til neste gang.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.