Jeg trenger å bolte fast en L-bjelke på kjellermuren som skal bære en overdekning av kjellerinngangen. Nå viser det seg at kjellermuren ikke er rett, men gjør en knekk på den aktuelle strekningen. Sannsynligvis er det to betongelementer som ikke er ordentlig oppjustert og danner en liten vinkel med hverandre. I veggen finnes pinnbolter som har båret en kjøkkentrappe som jeg vil bruke til bjelken (skal supplere med noen nye satt i ankermasse). Disse er ikke lange nok til å ta opp ujevnhetene, og selv om de var det, vil jeg ikke bruke tykke underlag.

Derfor vil jeg planere ut en del av veggen gjennom f.eks. sliping. Det er imidlertid ganske mye som skal slipes bort i så fall, jeg tror mellom 500 og 1500 cm³, så jeg vurderer om det er rimelig og hvilket utstyr som bør brukes i tillegg til støvfiltermaske. Ifølge mine tidligere erfaringer med betongen er det en hard kvalitetsbetong (krever en ordentlig borhammer ved boring, slagbor fungerer ikke). Kappskiver er jo optimalisert for ulike materialer, men er vel neppe egnet for nedsliping av en plan overflate. Kanskje kan man slipe spor med dem, slå bort mellomliggende rester, og på den måten få mindre planslipningsarbeid. Flapdisk er jo mer ment for planslipning, men jeg har ikke sett dem for ulike materialer, og de som finnes er vel først og fremst ment for stål?

Alle seriøse forslag om hvordan dette problemet kan håndteres mottas med takk.

S
Hvor lang er strekningen?

Hvor langt og hvor dypt trenger du å slipe?

vinkelsliper og diamantkopp er vel det første jeg tenker på. Avhenger dog av dybden.

Takk begge to for svarene.

Strekningen er 1-2 m og som mest, ved knekken, er det ca. 1 cm som må fjernes.

H
Kjør med betongfres og diamantskål som skrev over.

• Liker
sinuslinus
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.