Jeg skal lakkere noen motordeler svarte på motorsykkelen min. De er aluminiumsdeler.
Hvilket sandpapir bør jeg bruke for at det ikke skal synes under lakken at jeg har slipt på delene?
Testet litt med 360 korns sandpapir. Men synes ikke at overflaten ble helt jevn. Bekymret for at overflaten ikke blir tilstrekkelig fin/javn før lakkeringen.
Jeg tenker at du trenger opptil minst 1200 helst 2000-korns våtslipepapir for at det ikke skal synes igjennom. Men det er jo flere steg for at det ikke skal ta evigheter så har du kjørt med 360 fortsett med 800, deretter 1200 og avslutt med 2000.
Skal du lakkere så holder det med 520 papir, over det er meningsløst hvis du skal lakkere. Går du over det så begynner vi å diskutere polering og da er det en helt annen sak, for da går du trinnvis opp til 2000 eller høyere
Glemte en ting 😳
Om du av en eller annen grunn har måttet starte med f.eks. 120 på grunn av oksid eller har trengt å jevne ut overflatene, så må du gradvis øke korningen til du når 520.
Ingen forslag på hvilket sandpapir jeg skal bruke?
Er ingen lakkerer, men har sett mange proffer hvordan de jobber og har aldri sett noen legge lakk direkte på en metallyte. En grunnfinish på metallyten, eventuelt filler og slipe, så en runde med slipgrunn, slipe, eventuelt repetere, så grunn, våtslipe, først deretter lakk og så "topcoat".
Dels er det nok helt enkelt et jækla arbeid å få tilstrekkelig bra finish på den bare metallyten, dels handler det trolig om vedheft og å beskytte overflaten mot oksidasjon.
De fleste proffmalerbutikkene har slipepapir i den korningen du trenger.
Hvordan er overflatene i dag, lakkert, ulakkert, elokserte eller pulverlakkerte?
Hvilken finish skal du ha, matt eller blank svart?
Ulakkert trenger du etsegrunning før du legger på grunning.
Ikke glem at det skal være 2-komp lakk, du finner alt du trenger på en av alle sidene som selger 2-k billakk på sprayboks.
Har du lakkert før? Sprayboks eller sprøyte? Øv på en masse skrotbiter før du gir deg på sykkelen. En dårlig jobb er verre enn å la det være som det er. Finnes ikke noe verre enn dårlig malte detaljer på en motorsykkel, og enda verre blir det om lakken begynner å slippe 🫣
De fleste proffsmalingsbutikkene har slipepapir i den korningen du trenger.
Hvordan er overflatene i dag, lakkert, ulakkert, eloksert eller pulverlakkert?
Hvilken finish skal du ha, matt eller blanksvart?
Ulakkert trenger du etsgrunn før du legger på grunning.
Ikke glem at det skal være 2-komp maling, du finner alt du trenger på en av alle sidene som selger 2-k bilfarge på sprayboks.
Har du lakkert før? Sprayboks eller sprøyte? Øv på en masse skrotbiter før du gir deg på sykkelen. Et dårlig jobb er verre enn å la det være som det er. Det finnes ingenting verre enn dårlig malte detaljer på en motorsykkel, og enda verre blir det om malingen begynner å løsne 🫣
Det er de sølvfargede overflatene på bildet i innlegg 1. Alt unntatt girspaken.