Hei alle,

Jeg har en vevtapet som jeg ikke er helt begeistret for og tenkte å gjøre noe med. En håndverker hjalp meg med å ta ned en skillevegg med denne tapeten, og han sa at den sitter såpass godt at jeg kan sparkle direkte på den.

Spørsmålet er om jeg trenger å slipe den ned eller behandle den på noen måte før jeg begynner med rullsparklingen? Takknemlig for alle tips!

Takk for hjelpen,
Henry
 
  • Vevd tapet ved siden av en hvit vegglist og trevegg i lys.
Har du vurdert oppussingsarbeidet? Jeg har selv ingen erfaring med oppussingsarbeidet, men mange på forumet ser ut til å ha gode erfaringer. Skal prøve for første gang neste uke. Men jeg har ikke noe fiberduk/tapet.

Jeg er usikker på om man trenger å behandle tapeten på noen måte før sparkling. Men jeg ville kjørt på med malervask. Tapeten ser ut til å ha sittet en stund. Og det er ikke dyrt eller tar mye tid. Så hadde jeg rullet sparkel.
 
Om det er en innervegg, spesielt uten vindu eller dører, ville jeg skrudd fast renoveringsgips, 6mm, minimalt med sparkling og sliping og går raskere.
 
  • Liker
kulle
  • Laddar…
Den ser ganske grov ut. Vet ikke om renoveringstapet tar opp sånn struktur men ellers er renoveringstapet virkelig et kanon produkt. For å være på den sikre siden kan man skrapsparkle strukturtapeten loddrett så vannrett. Slipe lett og deretter forlime og så opp med renoveringstapet.
 
Den tar ikke opp sånn struktur. Sparkling er et must.
 
Takk for alle svar. Jeg har ikke gjort noe lignende tidligere, men jeg tenkte at skal man lære seg noe så må man prøve.

Om jeg skal sparkle, kreves det da noen sliping eller annen behandling, type målervask?
 
kulle
Som jonatan79 skrev tidligere, renoveringsgips
 
kulle kulle skrev:
Som jonatan79 skrev tidligere, renoveringsgips
Men tenk om han får bobler i pappremsen?:rofl:
 
Takk. Beklager, glemte å kommentere at det er to vinduer, to elementer samt en del uttak for strøm, bredbånd og TV samt buet takvinkel. Jeg tenker meg at renovasjonsgipsen kommer til å stikke ut i forhold til takvinkelen?
 
Ingen problem å helsparkle, og blir det noen bobler er det bare å skjære ut og sparkle over.
 
Ok, ja det blir litt vanskelig mot vinduslister og stikkontakter så kanskje enklere å sparkle tross alt. Men er det første gang må du regne med at det blir halvgodt om du ikke er supernøyaktig, ta gjerne med en venn som har erfaring og ta et rask kurs :)
 
Bare å google på rullspackling så får man opp et par videoer hvordan det skal gjøres. Så klart et proff som viser. Som vanlig så må man doble tiden det tar og legge til en del banning, og resultatet blir jo hva det blir. Får frysninger bare av å tenke på å sparkle en hel vegg. Får jo hodepine bare av å sparkle gips med alt støv og dritt og rot!
 
Sliper jo med giraff og støvsuger, knapt et støvkorn.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.