Det var i år på tide å bytte ut den 25-28 år gamle verandaen da materialet hadde gjort sitt og den begynte å svikte betydelig (viste seg selvfølgelig å være noen råtne skrubjelker).
Jeg sjekket litt rundt på nettet for å bestemme meg for riktig dimensjon på treverket og beste fremgangsmåte, har jo bygget et titalls verandaer gjennom årene, men greit å friske opp kunnskapen og dra nytte av nye funn.
En ting som har plaget meg en del med den gamle verandaen, som delvis var spikret og delvis skrudd, bygd og utvidet i ulike etapper, var de fra tid til annen oppstikkende skruene/spikrene som kunne skade føttene.
Googlet litt rundt og fant noen ulike systemer for skjult skruing, blant annet Essves system og CAMO. Valget falt på CAMO som dels var litt billigere og som jeg også tolket som et mer slitesterkt produkt (riktig eller galt vet jeg ikke, men det ble i hvert fall mitt inntrykk).
Jeg har nå gjennomført prosjektet, 50 kvm veranda, og benyttet anledningen til å lage en video for å fortelle om CAMO systemet for skjult skruing av terrassebord.
Du finner videoen her, håper den er til hjelp før du selv står overfor lignende prosjekter.