Er det noen som har erfaringer fra helt glatte trefasader uten lekter? Vi vurderer å ha det på vårt hus, men jeg vil gjerne høre om noen vet fordeler og ulemper.
Fordeler foruten at det er veldig stilig selvfølgelig
Vår selger sier at det holder tett for vær og vind siden panelet går i hverandre og når det tørker så blir sprekkene mellom plankene ikke store nok til at det skal bli utett. Jeg føler meg likevel litt usikker på om det er like bra som tradisjonell panel med lekter.
Takknemlig for alle slags betraktninger om emnet!!
Fordeler foruten at det er veldig stilig selvfølgelig
Vår selger sier at det holder tett for vær og vind siden panelet går i hverandre og når det tørker så blir sprekkene mellom plankene ikke store nok til at det skal bli utett. Jeg føler meg likevel litt usikker på om det er like bra som tradisjonell panel med lekter.
Takknemlig for alle slags betraktninger om emnet!!
Vi bruker glattpanel, såkalt Z-panel. Vår nabo bruker også glattpanel, men med tradisjonell "råspont" type.
Fordelen med Z er at overlappingen i falsen er større enn spontvarianten, ulempen er at Z ikke låser tilstøtende panel like godt som spont.
Uansett blir panelen litt bølgete, panelbordene vrir seg litt, men det er uunngåelig, det samme skjer med lektafasa, men det synes ikke like godt.
Når det gjelder tettheten, skal det ikke være noe problem, man har uansett noe under panelet som står for den funksjonen, for eksempel vindsperre, asfaboard eller utegips.
Fordelen med Z er at overlappingen i falsen er større enn spontvarianten, ulempen er at Z ikke låser tilstøtende panel like godt som spont.
Uansett blir panelen litt bølgete, panelbordene vrir seg litt, men det er uunngåelig, det samme skjer med lektafasa, men det synes ikke like godt.
Når det gjelder tettheten, skal det ikke være noe problem, man har uansett noe under panelet som står for den funksjonen, for eksempel vindsperre, asfaboard eller utegips.
Klikk her for å svare