Skal fylle opp gulvet ca 20cm på gjestetoalettet (kjeller under og betongdekke) og tenkte å fylle med lecakuler. Hva er best å binde disse med? Sluring (sementvann) eller tynn fiberarmert flytsparkel? Oppå skal det selvfølgelig flytes (ingen gulvvarme)

• Liker
Sbl
  • Laddar…
R
Cementvann/sluring billigst og kanskje i to omganger så det blir stødig og tett mellom kulene, passende å armere flyten så det blir mer som en hel kake

• Liker
Riggvägen
  • Laddar…
Blande leca i flytsparkel, det funker bra.

Det kan ligge i ca en uke før jeg flyter det, så det er mest fra det perspektivet jeg vil vite. Har ingen tombola å blande i, men det er bare en overflate på knapt 2kvm så det skal nok gå bra likevel.

Hvilket er best, Lecakulor 12-20 eller 8-14?

R
Leca 12-20 litt større hull mellom dem når sluren skal på, renner ned litt mer, men blir litt tykkere, såkalt plate
8-14 mindre kuler blir kanskje som et tynt lokk hvor sluren kommer ned maks 1,5 cm, bæreevne ??
Sluren visper du i større bøtte (rulle) med en borremaskin og krok, har du ingen krok, en vanlig jernstang duger,
bøy en vinkel nederst, den skal bare snurre i miksen og ikke for tykk sluring, den tørker raskt mot lecaen og slutter å renne

Er det noen idé å slå på litt sluring for annenhver sekk lecakuler jeg heller ut? Har regnet med ca 6 sekker for å komme opp i passende nivå for flytesparklingen.

Type helle ut med vannkanne.

R
Legg du ut lecaen og stryk av så den blir jevn, sprut ut litt vann over, kanskje med en vannkanne og stril, da veldig tynn suppe. Risikoen er at en leca flyter opp, da kan det være bra at den er limt sammen litt. Tenk også på at om du skal gå på lecaen, så ha en bred plate på lecaen for det, den vil gjerne bli som kvikksand ellers og tråkkes lett ned. Før flyten så kan du legge en duk oppå lecaen og gjerne en armering så blir flyten bra holdbar i bærkraft. Flyten har en tendens til å finne alle små hull og mellomrom som finnes og forsvinne for godt et eller annet sted, spesielt langs vegger og rørgjennomføringer. Behøves ikke mer enn 5 mm hull så farer det av gårde.

Hvilken type duk anbefales for dette formålet?

Vurderer å gjøre som jeg skrev ovenfor, litt sluring annenhver sekk leca og så litt mer på toppen.
Da kan jeg dessuten helle på litt ekstra rundt rør til vann og avløp.
Byggmax lecakulor er 8-14 så det får nok bli det. Bør dessuten gi mindre hull for flytesparkelvannet å renne ned i.

R
Du får se om du finner noen som har mindre biter, trenger ikke dekke alt på en gang, kan være mindre biter som overlapper hverandre, gjerne i sekkelerretsform så drypper flyten ned litt og suges i den og armerer mot lecan
Flyten armerer da opp en sterk kake sammen med armeringen som vil ligge stumt mot lecan og du najar GV ved
armeringsnettet
Edit var visst ingen GV

Skal ikke ha noe gv, men hadde tenkt å armere.

R
M mamawi skrev:
Skal ikke ha noen gv, men hadde tenkt å armere.
Kom på det :(derav Edit

• Liker
mamawi
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.