Tyvärr finns det anledning att fylla på med mer sorgsamheter i denna tråd
För att förstå tråden behövs nog lite bakgrund. Drar det här lite snabbt innan vi kommer fram till mars 2026 och framåt.
Vi anlitade en entrepenör för vårat källarprojekt där omgjutning av golv ingick som en del. C:a 47-48 m2.
Omgjutningen gjordes i november 2024 och det tog väl en vecka innan jag insåg hur dåligt dom gjort det. Hela golvet gick i vågor (se https://www.byggahus.se/forum/threads/planhet-nygjutet-golv.545155/). Varvid jag reklamerade arbeten.
Detta golv flytspacklades sen i sin helhet av MAA Bygg (entrepenören) på våren 2025. Men avhjälpningen förbättrade inget. Planheten var lika dålig som tidigare och spacklet felblandades så att det kritade sig (var vid denna tidpunkt som denna tråd skapades). Jag reklamerade och MAA medelade skriftligen att dom var trötta på mig och sticker.
En oberoende besiktning någon månad senare underkänner golvet.
Efter många månader av tjafsande fram och tillbaks så kom de tillbaks nu i mars 2026 för en slutgiltig avhjälpning varvid det hela rimligtvis skulle få sitt slut. Men icke, det finns en fortsättning...
Flytspacklingen av golvet skulle nu göras, som MAA Bygg sa det, 'by-the-book'. För att vi skulle vara överens om resulter så skrevs det att golvet skulle göras plant, man skulle mäta golvet och placera nivåpinnar, arbetet skulle göras fackmannamässigt osv.
Innan själva flytspacklingen startade meddelade MAAs kille att det uppmätta golvet diffade 3 mm. Förhoppningarna var således skyhöga hos oss. Äntligen så här 1.5 år senare skulle det dj..a golvet bli bra.
~70 säckar blandades för hand med borrmaskin, hälldes ut och avjämnades av en person. Jag borde nog blivit orolig redan då. Det var väl mycket för en ensam person att hinna runt med. Arbetet tog nästan en hel dag och avslutades en sen söndagseftermiddag.
Dagen efter blir vi uppringda av MAA. Han vill att att vi ska ner i källaren och eftervattna flytspacklet för att stärka det under härdningen. Okey, om han nu säger det så gick jag ner mot källaren för att sprida ut vatten över ytan. Men något fick mig att stanna upp, samtidigt som min fru ropade det, stämmer detta? Ska man eftervattna flytspackel? Snabbt googlande, man ska INTE eftervattna flytspackel!!
Nu börjar paniken sprida sig. Nytt googlande rörande flytspackling i allmänhet. Eventuell golvvärmen skall då tydligen stängas av 1-2 dagar innan flytspacklingen. Så ner i källaren igen. Resultat? Fullt blås på värmegolvet!
Mail till MAA, varför lämnade ni golvvärmen på under spackling?? Svar, "det är ditt golv så ditt ansvar att det stängs av".
Va f..n, visste ju inte om det ens?? Ska inte entrepenören veta och åtgärda?! Känns orimligt att detta läggs på oss som kund, i efterhand.
Paniken spridet sig nu, va f..n har MAA Bygg gjort egentligen? Så ner med mobilkameran och långpasset. Katastrof.
Ingjutna stenar och lecablock i spackelskiktet. Golvet ohyggligt ojämt. Armering som sticker upp från spackelskiftet. Golvbrunnar (3 stycken) som ser för djä..iga ut. Golvet kritar sig och går att skrapa bort med en träpinne.
Nytt mail till MAA Bygg som nu meddelar "att dom ledsnat på mig/oss som kund" och "inget mer kommer göras från våran sida".
Så med full panik i kroppen kontaktar jag en firma som jobbar med golvavjämning. Kan ni komma och kolla? Hur illa är det?
Väl på plats kommer domen. Flytspacklingen som MAA Bygg gjort döms ut i sin helhet. Går inte att använda för ytterligare avjämning. Felblandat och och mängder av 'bom' (dvs man har spacklat på icke rengjort, eller för svagt, underlag), fel brunnsfall, fel brunnsmonteting, etc etc. Kostnad att rätta till det? 100k ...
Lite bilder/videos på det hela:
Bild 1, lecablock och sten ingjuten (vilka entrepenören säger att vi lag dit).
Video, flytspackling som skrapas bort med tumstock.
Bild 2, MAAs uppmätta 3 mm visade sig vara 35 mm. Betänk att ytan är c:a 48 m2.
Bild 3, en av tre golvbrunnar som är uselt monterade. Montera korrekt tätskickt? Glöm det.
Märk, alla brunnar usla.
Bild 4/5 uppstickare armering och en av flera 'bom' ställen (markerat med sprejfärgs-cirkel).
Slutligen lite konsumentupplysning som förhoppningsvis kan vara till hjälp för den som läst såhär långt.
Först, vad ska man kunna förvänta dig av en entrepenör?
Entrepenören skall ha teoretiska kunskaper nog att utföra det dom tagit på sig. De skall kunna omvandla detta rent praktiskt i ett gott utfört arbete. De ska också visa respekt för kunden och de regler/lagar som finns i Sverige. Tänker då främst på konsumenttjänstelagen som reglerar vad entrepenören måste förhålla dig till rörande arbeten hos konsumenter.
Kan inte se att våran entrepenör levt upp till något av ovanstående. Så tänk er för innan ni anlitar MAA Bygg & Anläggning AB, om ni nu bor i Storstockholm. Hårda ord kan tyckas utifrån ett misslyckat golv, men bilden och misslyckandet är större än så.
Om min mentala styrka tillåtet ska jag utveckla detta i annan tråd. 1.5 år av mycket svåra prövningar för mig och min familj måste läka lite först.
Ett fel hade räckt tycker jag...
Jag har fått förfrågningar ang gjuta golv men då har jag sagt som det är, jag är kass på att gjuta så då måste det flytspacklas efter, annars får du hitta nån annan som gjuter.
Göra en dålig gjutning har nog alla gjort, samma sak med en spackling. Glömma att slå av golvvärme är väl också mänskligt.
Men göra alla misstag då ska man nog sluta...
Speciellt när man gjort miss innan och ska rätta till då ska man inte bara gasa och fortsätta göra misstag
Tyvärr finns det anledning att fylla på med mer sorgsamheter i denna tråd
För att förstå tråden behövs nog lite bakgrund. Drar det här lite snabbt innan vi kommer fram till mars 2026 och framåt.
Vi anlitade en entrepenör för vårat källarprojekt där omgjutning av golv ingick som en del. C:a 47-48 m2.
Omgjutningen gjordes i november 2024 och det tog väl en vecka innan jag insåg hur dåligt dom gjort det. Hela golvet gick i vågor (se [lenke]). Varvid jag reklamerade arbeten.
Detta golv flytspacklades sen i sin helhet av MAA Bygg (entrepenören) på våren 2025. Men avhjälpningen förbättrade inget. Planheten var lika dålig som tidigare och spacklet felblandades så att det kritade sig (var vid denna tidpunkt som denna tråd skapades). Jag reklamerade och MAA medelade skriftligen att dom var trötta på mig och sticker.
En oberoende besiktning någon månad senare underkänner golvet.
Efter många månader av tjafsande fram och tillbaks så kom de tillbaks nu i mars 2026 för en slutgiltig avhjälpning varvid det hela rimligtvis skulle få sitt slut. Men icke, det finns en fortsättning...
Flytspacklingen av golvet skulle nu göras, som MAA Bygg sa det, 'by-the-book'. För att vi skulle vara överens om resulter så skrevs det att golvet skulle göras plant, man skulle mäta golvet och placera nivåpinnar, arbetet skulle göras fackmannamässigt osv.
Innan själva flytspacklingen startade meddelade MAAs kille att det uppmätta golvet diffade 3 mm. Förhoppningarna var således skyhöga hos oss. Äntligen så här 1.5 år senare skulle det dj..a golvet bli bra.
~70 säckar blandades för hand med borrmaskin, hälldes ut och avjämnades av en person. Jag borde nog blivit orolig redan då. Det var väl mycket för en ensam person att hinna runt med. Arbetet tog nästan en hel dag och avslutades en sen söndagseftermiddag.
Dagen efter blir vi uppringda av MAA. Han vill att att vi ska ner i källaren och eftervattna flytspacklet för att stärka det under härdningen. Okey, om han nu säger det så gick jag ner mot källaren för att sprida ut vatten över ytan. Men något fick mig att stanna upp, samtidigt som min fru ropade det, stämmer detta? Ska man eftervattna flytspackel? Snabbt googlande, man ska INTE eftervattna flytspackel!!
Nu börjar paniken sprida sig. Nytt googlande rörande flytspackling i allmänhet. Eventuell golvvärmen skall då tydligen stängas av 1-2 dagar innan flytspacklingen. Så ner i källaren igen. Resultat? Fullt blås på värmegolvet!
Mail till MAA, varför lämnade ni golvvärmen på under spackling?? Svar, "det är ditt golv så ditt ansvar att det stängs av".
Va f..n, visste ju inte om det ens?? Ska inte entrepenören veta och åtgärda?! Känns orimligt att detta läggs på oss som kund, i efterhand.
Paniken spridet sig nu, va f..n har MAA Bygg gjort egentligen? Så ner med mobilkameran och långpasset. Katastrof.
Ingjutna stenar och lecablock i spackelskiktet. Golvet ohyggligt ojämt. Armering som sticker upp från spackelskiftet. Golvbrunnar (3 stycken) som ser för djä..iga ut. Golvet kritar sig och går att skrapa bort med en träpinne.
Nytt mail till MAA Bygg som nu meddelar "att dom ledsnat på mig/oss som kund" och "inget mer kommer göras från våran sida".
Så med full panik i kroppen kontaktar jag en firma som jobbar med golvavjämning. Kan ni komma och kolla? Hur illa är det?
Väl på plats kommer domen. Flytspacklingen som MAA Bygg gjort döms ut i sin helhet. Går inte att använda för ytterligare avjämning. Felblandat och och mängder av 'bom' (dvs man har spacklat på icke rengjort, eller för svagt, underlag), fel brunnsfall, fel brunnsmonteting, etc etc. Kostnad att rätta till det? 100k ...
Lite bilder/videos på det hela:
Bild 1, lecablock och sten ingjuten (vilka entrepenören säger att vi lag dit).
Video, flytspackling som skrapas bort med tumstock.
Bild 2, MAAs uppmätta 3 mm visade sig vara 35 mm. Betänk att ytan är c:a 48 m2.
Bild 3, en av tre golvbrunnar som är uselt monterade. Montera korrekt tätskickt? Glöm det.
Märk, alla brunnar usla.
Bild 4/5 uppstickare armering och en av flera 'bom' ställen (markerat med sprejfärgs-cirkel).
[bild]
[video]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Slutligen lite konsumentupplysning som förhoppningsvis kan vara till hjälp för den som läst såhär långt.
Först, vad ska man kunna förvänta dig av en entrepenör?
Entrepenören skall ha teoretiska kunskaper nog att utföra det dom tagit på sig. De skall kunna omvandla detta rent praktiskt i ett gott utfört arbete. De ska också visa respekt för kunden och de regler/lagar som finns i Sverige. Tänker då främst på konsumenttjänstelagen som reglerar vad entrepenören måste förhålla dig till rörande arbeten hos konsumenter.
Kan inte se att våran entrepenör levt upp till något av ovanstående. Så tänk er för innan ni anlitar MAA Bygg & Anläggning AB, om ni nu bor i Storstockholm. Hårda ord kan tyckas utifrån ett misslyckat golv, men bilden och misslyckandet är större än så.
Om min mentala styrka tillåtet ska jag utveckla detta i annan tråd. 1.5 år av mycket svåra prövningar för mig och min familj måste läka lite först.
Mvh
Vet inte hur mycket energi ni har kvar, men det där borde ni reklamera, oavsett vad företaget säger att dom "orkar med".
Har ni inte betaklat så håll inne pengar ! Ni har ju en oberoende besiktning också som konstaterar att det inte är utfört rätt - så försöker dom driva in pengar kan ni hänvisa till det.
Om ni har betalt redan är det förstås en enorm uppförsbacke att få tillbaka pengar/få ersättning för det som nästa firma måste fixa till, inklusive att gå hela vägen till kronofogden och driva in det från dom, ev ta det till domstol osv
Vet inte hur mycket energi ni har kvar, men det där borde ni reklamera, oavsett vad företaget säger att dom "orkar med".
Har ni inte betaklat så håll inne pengar ! Ni har ju en oberoende besiktning också som konstaterar att det inte är utfört rätt - så försöker dom driva in pengar kan ni hänvisa till det.
Om ni har betalt redan är det förstås en enorm uppförsbacke att få tillbaka pengar/få ersättning för det som nästa firma måste fixa till, inklusive att gå hela vägen till kronofogden och driva in det från dom, ev ta det till domstol osv
Redan betalt, tyvärr. Var en idiot som litade på denna firma. Men tack för ditt svar!
Jag kan vara ute och cykla men jag blir lite misstänksam mot hantverkare som använder Bauhaus system. Har ingen aning om hur bra Probaus grejer är men att proffs handlar annat än smågrejer eller kompletterar med grejer därifrån när dom ligger närmast gör mig som sagt lite misstänksam.
En snabb googling så verkar DanaLim Kiilto och Mira vara leverantörer åt Bauhaus på div produkter inom spackel och tätskikt
Det är inga dåliga leverantörer, sen vet man ju inte om dom har egna recept som gör produkten "sämre"
En snabb googling så verkar DanaLim Kiilto och Mira vara leverantörer åt Bauhaus på div produkter inom spackel och tätskikt
Det är inga dåliga leverantörer, sen vet man ju inte om dom har egna recept som gör produkten "sämre"
Men jag kan hålla med dig ändå 🙂
Probaus flytspackel användes av entrepenören vid första försöket till flytspackling (våren 2025).
Probaus tillverkas av Combimix, med vilka jag pratade ett flertal gånger efter år 2025's misslyckade spackling.
Vid andra försöket (våren 2026) användes märket RAW från Beijers. Detta skall enligt uppgift tillverkas av Weber.
Så. Hursomhelst. Vad spelar tillverkaren för betydelse då entrepenören är värdelös 😠
Probaus flytspackel användes av entrepenören vid första försöket till flytspackling (våren 2025).
Probaus tillverkas av Combimix, med vilka jag pratade ett flertal gånger efter år 2025's misslyckade spackling.
Vid andra försöket (våren 2026) användes märket RAW från Beijers. Detta skall enligt uppgift tillverkas av Weber.
Så. Hursomhelst. Vad spelar tillverkaren för betydelse då entrepenören är värdelös 😠
Nej då kvittar det ju
Var ett svar till han ovanför mig som skrev att han blev skeptisk till de som använde probau
Alla felaktigheter ligger på utförandet d.v.s firman som utförde jobbet.
Man blandar först & främst inte 1,5 pall/ 70 säckar själv med visp/handblandare om man förstår någonting alls om flytspackling.
1 säck tar totalt ca 4-5 min att blanda & med 12-15 blandade säckar i timmen ger detta 5 timmar för att blanda 70 säckar. Samtidigt är öppentiden runt 20 minuter för flytspackel, sedan är flytförmågan borta.
Till detta arbete skulle en liten pump & 2 personer behövas för att göra jobbet yrkesmässigt.
För att "få större chans" att lyckas, så har nu han som gjorde jobbet haft i mycket mer vatten än vad produkten egentligen ska blandas med & då separerar materialet och blir aldrig hårt.
Resultatet bli mjöligt & mjukt ofta med 1000-tals porer i ytan, & tid gör heller inte ytan hårdare.
Din golvvärme har ingenting med detta problemet att göra, utan man vill inte påskynda uttorkning normalt (för att minimera småsprickor), därför rådet att inte ha golvvärmen på.
Den ända ev "räddning" för ditt golv nu (utan att göra om allt), är att klippa bort armering som sticker upp. Sedan med en ABS golvslip & 16 korn-papper, köra av alla höjder + översta 3 mm på golvet (vilket är lättslipat).
Gå över golvet med laser eller 3 m rätskiva & märk på med penna där golvet är högt ritar du en ring, & där golvet är lågt ritar du ett kryss. När du slipat golvet acceptabelt plant så dammsuger du det noga & behandlar golvet med en blandning av vattenglas i 3 omgångar rikligt med mjuk borste.
Första gången vattenglas blandning 1:5/1:4, sedan 1:3 & sista svängen 1:2.
Vattenglaset kommer att "binda upp" materialet så att det blir "hårdare", och därför man börjar man med svag blandning så den kommer tränga djupare ner i det nu mjuka materialet.
Efter detta kommer du att kunna lägga klinkers.
Runt brunnarna går också att fixa till med ett spackelstål eller i värsta fall med en liten flex/slipmaskin med kormantskiva.
Så trist att klåpare av denna grad ens finns "där ute"
Men lycka till & låt inte idioten sänka ditt psyke, för du behöver "vara stark" nu.
Stort tack för ditt inlägg och den tid du lagt på det. Uppskattas mycket att det finns människor som vill hjälpa till.
Vi har fattat beslutet om att 'börja' om med avjämningen. Så nu står en (ny) entrepenör nere i källaren och fräser bort all gammal flytspackel med betongfräs. Drastiskt ja, men rekommenderades då det gamla var både löst och 'bommade'.
Men lycka till & låt inte idioten sänka ditt psyke, för du behöver "vara stark" nu.
Tack igen, men här vann MAA Bygg över mig. Grattis till det.
Vi har fattat beslutet om att 'börja' om med avjämningen. Så nu står en (ny) entrepenör nere i källaren och fräser bort all gammal flytspackel med betongfräs. Drastiskt ja, men rekommenderades då det gamla var både löst och 'bommade'.
Okey!
Jag förstår mycket väl, att du vill få det "ordentligt gjort"
Fråga: Vilken fräs använder nya entreprenören?
Kör dom med en gammal hederlig typ Airtec FR200 (59 kg & ca 1 meter hög), med roterande fräsvals?
Att fräsa av en sån här yta på ett fackmannamässigt sätt, det kräver också "stor erfarenhet".
Och alla avlägsnade 1500 kg (mjuka) flytspackel ska bäras ut igen, i småbitar & damm form (detta kan du hålla något sånär koll på)
När allt sedan är bortfräst, så är det ett bättre alternativ att också fortsätta fräsa ned "den underliggande betongens högsta punkter", alltså fräsa hela ytan jämnare inför "ny flytspackling".
Detta minimerar materialåtgång, och en ända högpunkt om exempelvis 25 mm kan kräva (onödiga) 800 kg extra flytspackel (för att höja upp närliggande golvnivå dessa 25 mm som högsta punkten "är för hög")
Flytspackel väger ca 1,8 kg per mm per kvadrat, så att höja 1 kvadrat 10 mm kräver 18 kg spackel.
Har du då ett rumt på 20 kvm som pga. en "högpunkt" måste toppas med 20 mm "extra" flytspackel, så blir det hela 720 kg extra enbart på den ytan. (lite enkelt förklarat)
Så du förstår vilka extra mängder flytspackel som "går åt", bara för att några enstaka höjdpunkter finns.
För den som nu är intresserad så är detta den utrustningen som behövdes för att flytspackla om golvet på ett korrekt sätt (efter att allt gammalt spackel tagits bort). Bilden visar inte allt då en del skyms av en byggsäck och häcken.
Men i tur och ordning:
- En stor hink (100 liter?) ansluten till husets vattenutkastare. Denna hink agerar som vatten buffert. Ses delvis till vänster om häcken.
- En lös pump skickar vatten från hinken till flytspackel blandaren som ses som blå till vänster i bilden. Pumpen syns inte.
- En orange dammsugare ansluten till blandaren för att ta hand om dammet vid blandning.
- Slutligen en pumpslang som transporterar den färdigblandad spackelet.
Under spacklingen står sen en person hela tiden och tömmer spackelsäckar ner i blandaren. Två personer sköter själva slangen och utpumpningen i källaren.
Om jag får gissa så rörde det sig om runt 100-150 säckar och hela spacklingen tar kanske 45 minuter.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.