Har hatt en entreprenør som har sparklet et betonggulv. Resultatet er svært svakt og smuldrer ved enkel skraping med tommestokk. Hva har skjedd og hva kan gjøres? Tanken er å legge fliser på gulvet, men det går vel ikke med disse forutsetningene?
Fra hvilken produsent kom sparklet?
Pumpet man eller blandet med visp?
Tykkelse omtrent?
Hvor lenge siden?
Er det hvitt på overflaten?
Fra hvilken produsent kom sparklet?
- Probau bas
Pumpet man eller blandet med visp?
- Man blandet for hånd
Tykkelse omtrent?
- 10 mm kanskje
Hvor lenge siden?
- To uker siden
- Nei.
Det enkleste er vel å reklamere arbeidet til entrepenøren så hen gjør om flytsparklingen gratis.
Kan f.eks. skyldes feilaktig blanding av flytsparklet.
Jo. Men vil forstå så jeg jeg kan hindre samme feil igjen.
Fra hvilken produsent kom sparkelmassen?
- Probau bas
Pumper man eller blander med visp?
- Man blandet for hånd
Tykkelse omtrent?
- 10 mm kanskje
Hvor lenge siden?
- To uker siden
- Nei.
Rart...
Hvitt pleier å tyde på for mye vann
2 uker da burde det være gjennomherdet
Har du noen sekk igjen så du kan sjekke produksjonsdato?
Alle sekkene var fra samme dato (2025), så det var ok i hvert fall.
Om man i stedet funderer på hva som trenger å gjøres. Ny flytsparkel naturligvis, 1 cm kanskje. Men hvordan gjør man med det som nå pulveriserer seg?
Ville det være nok å prime det? Eller må altså pulveraktig/halvhardt bort?
Løfter denne flytspakklingen igjen. Entreprenøren sier at man kan flislegge på dette mens jeg er tvilende. Er jo liksom ikke noe ordentlig fast underlag. Noen som vet?
Flislegge direkte på?
Flislegge etter primer?
Fres bort og flytspakkle nytt?
Jeg foreslår at du ringer til produsenten av flytmasse, de pleier å være veldig hjelpsomme. Jeg antar at de sier at massen skal fjernes og da er det jo entreprenøren som trenger å korrigere sitt arbeid.
Jeg foreslår at du ringer til produsenten av flytsparklet, de pleier å være veldig hjelpsomme. Jeg antar at de sier at sparklet skal fjernes og da er det jo entreprenøren som trenger å korrigere sitt arbeid.
Dessverre er tråden fortsatt aktuell. Så fyller på med mer info og lærdommer.
Kontaktet Combimix (produsenten) som sa at alt løst sparkel må fjernes. Fortalte til entreprenøren som ikke lyttet, men sa at NCC i Solna hadde sagt til ham at primer var tilstrekkelig. Entreprenøren jobber for NCC.
Så det ble primer og ny flytsparkel 😬
Resultat, vel etter to dager kunne jeg begynne å løfte bort den nye flytsparkelen med fingrene og neglene...
Og når først en bit var løsnet, kunne neste bit pirkes bort, og etter ytterligere noen dager og en brukket negl så det ut sånn her:
Så mitt råd er å ikke alltid tro og akseptere ideene til entreprenører om løsninger hvis det finnes sidetilleggsinformasjon. Selvfølgelig var det enklere for entreprenøren å bruke primer i stedet for å fjerne.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.