Hei, jeg har en mur som jeg har tenkt å få slammet til våren eller gjøre det selv, det jeg er litt usikker på Kan man gjøre det selv? Muren er bygget i betongblokk, muren er 30 meter lang og 1,40 høy, tanken er å slamme den og deretter male den hvit, noen som har erfaring med dette?

Er den murt eller bare stablet?

Hei, den er murt,,prøvde å legge ved bilde men det gikk ikke

Sist redigert:
Fikk tips om å blande puss selv, blande en "fet" betong 1 del sement 3 deler sand og vann til en løs røre og så bare smøre på med en kalk kost. Er det så enkelt ??

M
Er du noenlunde hendig, kan du gjøre det selv. 30 meter x 1,4 vil dog ta litt tid for en nybegynner, men siden det er slemming, er det ok å pusse litt, vente til neste dag, og pusse litt til osv. Skjøtene vil antagelig synes litt avhengig av hvor godt du klarer å ordne det med kosten.

Pass på at muren er ren.

Påfør et tynt lag med grunning i en konsistens som velling eller litt tykkere. Dette kan gjøres med sverd (decolitskive), pussebrett, stålsparkel, sleiv eller hva du vil. Hele muren.

Når grunningen har tørket, kan du pusse med "puss- og murbruk B" eller "puss- og murbruk C" eller "KC mur- og pussbruk B". Dra på et centimeter tykt lag på en overflate du føler du kan håndtere før den tørker for mye. (Dette må du prøve deg frem til og begynne kanskje med to-tre meter av muren og øke neste seksjon hvis du mener du mestrer det.) Husk å trykke ganske hardt for å komprimere bruket så mye som mulig.

Når en seksjon er ferdig, tar du en kalkkost eller plattformpensel og en bøtte med vann, dupper penselen/kosten i vann og drar på bruket med denne over hele overflaten, rist av verktøyet og dypp i vann når det trengs. Her kan du gjøre rette bevegelser nedenfra og opp eller kurvede bevegelser, hva som helst du synes blir fint. Unngå dog å dra nedover på grunn av tyngdekraften. Når du er fornøyd, pusser du opp neste seksjon eller venter til neste dag.

Når hele muren er pusset, venter du en måned før du maler den, da med silikatmaling eller kc-maling eller sokkelmaling eller noe.

En mur av betongblokker omkranser en hvit bygning om natten, dekket av snø, med lys som skinner gjennom vinduene.
Her er muren, håper bildet er synlig.

M
Roger i Halmstad skrev:
Fikk tips om å blande puss selv, blande en "fet" betong 1 del sement 3 deler sand og vann til en løs røre og så bare smøre på med en kalkbørste. Er det så enkelt??
Mnjaa, det blir kun en grunning, antageligvis vil fugene synes gjennom når muren blir fuktig. Å bare smøre på betongmørtel med børste blir mye kronglete og neppe pent så vidt jeg vet, i det minste dra på med noe.

Hei MaxPax og takk for svaret, jeg har tilgang til sement og støpesand, er det ok å blande selv eller er det forskjell på å kjøpe f.eks., murmørtel b ??

mvh
Roger

M
Synes den er fin som den er den muren, men jeg forstår om du vil at den skal matche huset!

jo på avstand er den fin men nærmere ser det litt "sämre"ut

M
Roger i Halmstad skrev:
Hei MaxPax og takk for svaret, jeg har tilgang til sement og støpesand, er det ok å blande selv eller er det forskjell på å kjøpe for eksempel, murmørtel b ??

mvh
Roger
Ja det er forskjell. Med kun sement blir det veldig hardt mørtel, kan sprekke lett, hva er muren murt med for mørtel? Støpesand har for stort grus i seg og blir kronglete, ville heller brukt mursand eller pussand.

Ok og takk for svarene, jeg kjøper noen sekker rødgrunn og grunner, så murer jeg med murbruk b og prøver på en bit så får vi se hvordan det blir, alt, leie inn noen betong gubber.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.