Treverk med sagflis, isolasjon og en plastbit i et trangt område. Tett bilde av trekonstruksjon med sagflis og isolasjon.
Hei!

Jeg har et dilemma som jeg gjerne vil løfte med dere. Det er nemlig slik at jeg og min samboer kjøpte et hus med overtakelse 11. september i år. Huset er bygget i 1976 og vi har hatt 2 besiktningsmenn på stedet som begge har konstatert hvilket fint skikk huset er i. Ingen lukt fantes ved besiktigelsen.

Vi har gått gjennom påtagelige risikoer som at vi bl.a. har en kjeller som trenger drenering, betonggulv uten kapillærbrytende skikk, selvventilerende loft mm. Disse risikoene er vi klar over.

Noe som ikke står nevnt i protokollen og som vi har blitt oppmerksomme på senere er at i denne perioden var det vanlig med trykte sviller, bjelkelag, stammer osv.
Til mitt første spørsmål, hvordan ser en trykt svill ut og hvordan kan jeg finne ut om den er trykt (uten å sende til analyse). Hvordan lukter en trykt svill som har blitt angrepet av fukt, mugg? Se bilder. Er de trykte?

For ca. en måned siden har en vond lukt begynt å ose akkurat ved vår inngang. Huset ligger høyt oppe på en kolle og med kjellervegg som går opp ca. en halv meter over bakkenivå.
Stanken er som verst akkurat ved inngangen men som sagt er lukten flink til å spre seg så jeg kan ikke helt si hvor eksakt det lukter, om det er i begynnelsen av inngangen eller lenger inn?
Lukten jeg beskriver er en skikkelig vond variant nesten så den stikker litt i øynene, sitter fast i klær, hår osv., litt søt men mest kjemisk nesten så man kan kjenne den på tungen.

Har fjernet lister, slått hull i vegger for å komme til svillen, revet i kjelleren under inngangen osv. Finner ingenting?! Alt ser fint ut og selve svillen ligger på en asfaltsboard og ikke direkte på lecablokkene som kjelleren er bygget av.

Om det skulle vise seg at noe materiale i konstruksjonen er av trykt treverk, går dette under skjult feil siden det ikke står nevnt i protokollen samt at ingenting ble påpekt ved kjøp? Besiktningsmannen har heller ikke nevnt noen risiko angående dette. Hvordan skulle vi visst dette? Eller faller alt på oss som kjøpere å undersøke noe vi ikke vet om? Jeg mener svillen kan jo til og med være byttet?

Holder på å bli gråhåret av denne uvissheten. Akkurat nå bor vi i gjestehytta på tomta og presses på mindre plass enn vi hadde før, takk og lov for denne muligheten, men alt har havnet i ventemodus og vi vet ikke hvordan vi skal komme videre.

Er det noen som kjenner igjen lukten som jeg beskriver, hva i all verden kan det være??

Takk på forhånd, vennlig hilsen frustrerte førstegangshuseiere ;)

Ingen mus eller rotte som ligger og råtner et sted?

Trykt virke er jo mer eller mindre grønt, grått eller brunt (varierer med alder og type impregnering), dette ser jo så friskt og ferskt ut som helst, absolutt ikke trykt.

Det ligger ikke noe dødt dyr et sted?

• Liker
Alfredo
  • Laddar…
Håper det er et dødt dyr bare. Ellers ville jeg sjekket så det ikke er trykkimpregnert tømmer i veggene, det kan forekomme også.

S s97danl skrev:
Ingen mus eller rotte som ligger og råtner et eller annet sted?
Fullt mulig, men duften er veldig ekstrem i retning av det kjemiske. Kan død rotte/mus lukte kjemisk?

Anna_H Anna_H skrev:
Trykt treverk er jo mer eller mindre grønt, grått eller brunt (varierer med alder og type impregnering), dette ser så friskt og ferskt ut som helst, absolutt ikke trykt.

Ligger det ikke noe dødt dyr et sted?
Takk for svar, har forsøkt å google meg fram til hvordan ulike versjoner av trykt treverk kan se ut, men har ikke helt funnet noe vettig svar.

Lukter dødt dyr kjemisk?

Har du noen gang glemt å bære ut rått kjøtt i søpla, og det har begynt å stinke? Den lukten blandet med uttørket vannlås (avløpslukt) og mer intens lukt vil jeg si at dødt dyr lukter. Vi pleier å få problemer om vinteren, og den lukten holder seg i ca. 3-6 uker, om det ikke blir kaldt nok. Ikke gøy i det hele tatt.

Kan det være lukt utenfra som finner veien inn. Vi hadde toalett for nabolagets katter under inngangstrappen for noen år siden. Stank av ammoniakk og fant veien inn i huset.

Bowser
Mineralullisolasjon som har blitt våt kan begynne å lukte som kattepiss etterpå når den har tørket. Har måttet returnere en rekke pakker isolasjon som bokstavelig talt osade en ammoniakklignende duft når plasten ble revet bort. I forrige bosted hadde jeg samme sak i min entré... der var problemet kondens fra vannkastaruttaget (vegggjennomføringen) ved døren som hadde fuktet isolasjonen i mange sommers tid, ikke mye vann, bare så isolasjonen ble fuktig, til å begynne med merket man duften ved varmere vær, så ble den nesten kontinuerlig.

M
Hej Ova,

När jag fann ditt inlägg och beskrivningen av lukten trodde jag först att det var något jag skrivit.

Vi köpte, i oktober, ett fritidshus byggt -74. Krypgrund på berg=riskkonstruktion, vi tog dit en besiktningsman (en som mäklarn för övrigt rekommenderade) denne besiktningsman tyckte huset var fint, lite hög fukthalt på ett par ställen i blindbotten. Han kände ingen lukt och såg ej den om något lilla påväxten på några ställen, något som jag uppmärksammade honom om.

I besiktningsprotokollet står att läsa; förhöjd fukthalt och avvikande lukt. Men enligt besman ett fint hus.

Efter ett par veckor kom stanken, en stank som visade sig vara uppdelad på åtminstone två områden. Den första som jag tog itu med var en ren mögellukt och jag rev bjälklaget i kök/matrum där det legat en linoleummatta som helt sonika kapslat in uppskjutande fukt och därmed möglat. Så långt allt frid och fröjd, men i samma veva kom den där kemiska sötkvalmiga lukten som känns på tungan, exakt så som du beskriver det!

Jag har sedan 3 månader tillbaks slarvigt utlagt diffplast, pluggade ventiler samt en sorbtionsavfuktare som går på fullt.

Har du kommit underfund med vad det är som luktar i ditt hus?
Vi ska flytta in till Påsk och jag blir galen på lukten!

Mvh
Micke

O Ova skrev:
[bilde] [bilde]
Hej!

Jag har ett dilemma som jag skulle vilja lyfta med er. Det är nämligen så att jag o min sambo köpte ett hus med tillträde 11 september i år. Huset är byggt 1976 och vi har haft 2 besiktningsmän på plats vilka båda konstaterat vilket fint skick huset är i. Ingen lukt fanns vid besiktningen.

Vi har gått igenom påtagliga risker som att vi bl.a. har en källare som behöver dräneras om, betonggolv utan kapilärbrytande skick, själv ventilerande vind mm. Dessa risker vet vi om.

Något som inte står nämnt i protokollet och som vi blivit varse om senare är att under denna period var det vanligt med tryckta syllar, bjälklag, stommar osv.
Till min första fråga hur ser en tryckt syll ut och hur kan jag ta reda på om den är tryckt ( utan att skicka på analys ). Hur luktar en tryckt syll som blivit angripen av fukt, mögel? Se bilder. Är dem tryckta?

För ca en månad sedan har en elak lukt börjat att osa precis vid vår entré. Huset ligger högt upp på en kulle och med källarvägg som går upp ca en halv meter över marknivå.
Stanken är som värst precis vid entrén men som sagt doften är duktig att sprida sig så kan inte riktigt säga vart exakt det luktar om det är i början av entrén eller längre in?
Doften jag beskriver är en riktigt elak variant nästan så att den sticker lite i ögonen, fastnar i kläder, hår osv, lite söt men mest kemisk nästan så att man kan känna den på tungan.

Har plockat bort lister, slagit hål i väggar för att komma åt syllen, rivit i källaren under entrén osv. Hittar inget?! Allt ser fint ut och själva syllen ligger på en asfaltsboard och inte direkt på lekarblocken som källaren är byggd av.

Om det skulle visa sig att något material i konstruktionen är av tryckt virke går detta under dolt fel eftersom det inte står nämnt i protokollet samt att inget påtalats vid köp? Besiktningsmannen har heller inte nämnt någon risk gällande detta. Hur skulle vi vetat detta? Eller faller allt på oss som köpare att undersöka något vi inte vet om? Ja menar syllen kan ju till och med vara bytt?

Håller på att bli gråhårig av den här ovissheten. Just nu bor vi i gäststugan på tomten och trängs på mindre utrymme än vad vi hade innan, tack och lov för denna möjlighet men allt har hamnat i vänt läge och vi vet inte hur vi ska komma vidare.

Är det någon som känner igen doften som jag beskriver, vad fasiken kan det vara??

Tack i förhand vänligen frustrerade förstagångs husägare ;)
Jag och min fru köpte i höstas en sommarstuga byggd 7

• Liker
will i am
  • Laddar…
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Har du noen gang glemt å bære ut rått kjøtt i søpla og det har begynt å stinke? Den lukten blandet med uttørket vannlås (avløpslukt) og mer intens lukt ville jeg si at dødt dyr lukter. Vi pleier å få problemer om vinteren, og den lukten holder seg i ca 3-6 uker, hvis det ikke blir kaldt nok. Ikke gøy i det hele tatt.
jeg har hatt samme problem og det viste seg å være en død rotte!

O Ova skrev:
[bilde] [bilde]
Hei!

Jeg har et dilemma som jeg gjerne vil ta opp med dere. Det er nemlig slik at jeg og min samboer kjøpte et hus med overtakelse 11. september i år. Huset er bygd i 1976, og vi har hatt 2 takstmenn på stedet som begge har konstatert hvilken fin stand huset er i. Ingen lukt fantes ved besiktigelsen.

Vi har gått gjennom påtagelige risikoer som at vi bl.a. har en kjeller som trenger å dreneres om, betonggulv uten kapillærbrytende lag, selvventilerende loft mm. Disse risikoene er vi kjent med.

Noe som ikke står nevnt i protokollen og som vi har blitt oppmerksom på senere er at i denne perioden var det vanlig med trykkimpregnerte syll, bjelkelag, stammer osv.
Til mitt første spørsmål, hvordan ser en trykkimpregnert syll ut og hvordan kan jeg finne ut om den er trykkimpregnert (uten å sende til analyse). Hvordan lukter en trykkimpregnert syll som har blitt angrepet av fukt, mugg? Se bilder. Er de trykkimpregnerte?

For cirka en måned siden har en vond lukt begynt å ose akkurat ved vår inngang. Huset ligger høyt oppe på en høyde, og med kjellervegg som går opp ca. en halv meter over bakkenivå.
Stanken er verst akkurat ved inngangen, men som sagt er lukten flink til å spre seg, så kan ikke helt si hvor eksakt det lukter, om det er i begynnelsen av inngangen eller lenger inn?
Lukten jeg beskriver er en skikkelig vond variant nesten så den stikker litt i øynene, fester seg i klær, hår osv, litt søt men mest kjemisk nesten så man kan kjenne den på tungen.

Har tatt bort lister, slått hull i vegger for å komme til syllen, revet i kjelleren under inngangen osv. Finner ingenting?! Alt ser fint ut, og selve syllen ligger på en asfaltplate og ikke direkte på lecablokkene som kjelleren er bygd av.

Hvis det skulle vise seg at noe materiale i konstruksjonen er av trykkimpregnert treverk, går dette under skjult feil siden det ikke står nevnt i protokollen samt at ingenting ble sagt ved kjøp? Takstmannen har heller ikke nevnt noen risiko angående dette. Hvordan skulle vi visst dette? Eller faller alt på oss som kjøpere å undersøke noe vi ikke vet om? Jeg mener, syllen kan jo til og med være byttet?

Holder på å bli gråhåret av denne uvissheten. Akkurat nå bor vi i gjestehuset på tomten og trengs på mindre plass enn det vi hadde før, takk og pris for denne muligheten, men alt har havnet i ventemodus, og vi vet ikke hvordan vi skal komme videre.

Er det noen som kjenner igjen lukten som jeg beskriver, hva i all verden kan det være??

Takk på forhånd, vennlig hilsen frustrerte førstegangseiere av hus ;)
Jeg har alt det dere nevner i min leilighet.

BirgitS
jeanette Svanfjord jeanette Svanfjord skrev:
Jeg har alt det dere nevner i leiligheten min.
Da bør du kontakte visevert/beboerforeningen om det gjelder en leiebolig henholdsvis styret om det gjelder en borettslagsleilighet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.