1.073 lest ·
4 svar
1k lest
4 svar
Slamme kjellervegger av lecablokker og hva gjøre med støpt plate på gulv
Hei, Kjelleren består av et stort åpent rom for det meste under bakken på 50m2 samt et fyrrom på 10m2, takhøyden er 225 cm. Vegger av lecablokk og Gulvet består av støpt plate, vet ingenting om isolasjon under denne men huset er bygget 1984 (typehus fra Animonhus). Ytterveggene har blitt isolert med isopor siden det ble bygget, ca 10 cm og er fortsatt tørre og ingen synlige fuktgjennomtrengninger. Ønsker å få til et hyggelig og tørt rom av enklere slag med svært begrenset budsjett. Tror Slammede vegger er et bra alternativ og gulvet, ja, der vil jeg ha gode råd. Vurderer å sette inn noen vannradiatorer eller ev. en luft/luft varmepumpe, åpen for gode råd her også. Er pensjonist og kan ikke jobbe selv lenger, så trenger håndverkerhjelp til det hele.
Takk for svar. Har åpnet opp litt flere ventiler så det er fikset. Spørsmålet er 6 vannbårne elementer eller 1 luft/luft pumpe, samt hva gjøre med den støpte platen. Vannbåren gulvvarme tror jeg blir dyrt spesielt når jeg ikke vet om det er isolert under denne. Og varmekabler går nok bort av samme grunn, men trenger uansett å gjøre noe med gulvet som er grovt og kjedelig som det ser ut nå. Bra forslag?GoForIt skrev:
En vannbåren viftekonvektor, som jeg foreslo, er som en luft/luft-varmepumpe innvendig, men i stedet for en elektrisk kompressor på utsiden, får den varmen fra ditt eksisterende vannbårne system.
Den har fordelen at du får et helt annet klima i rommet, i forhold til vanlige radiatorer.
Når det gjelder gulvet, så avhenger det vel av forutsetningene og hva du har tenkt å bruke rommet til.
En vanlig måte er å avrette med flytsparkel for å gjøre gulvet mer jevnt. Større avvik sparkles manuelt først.
Vil man ha penere overflate på gulvet, så er fliser riktig vei.
Den har fordelen at du får et helt annet klima i rommet, i forhold til vanlige radiatorer.
Når det gjelder gulvet, så avhenger det vel av forutsetningene og hva du har tenkt å bruke rommet til.
En vanlig måte er å avrette med flytsparkel for å gjøre gulvet mer jevnt. Større avvik sparkles manuelt først.
Vil man ha penere overflate på gulvet, så er fliser riktig vei.
Føles som en god idé med fliser over flytsparkel. Hele rommet skal være litt feltmessig "rått" og den dagen har har råd med litt ekstravaganse kan jeg selv mure opp litt vegger til en "vinkjeller". Takk for gode råd.GoForIt skrev:
En vannbåren viftekonvektor, som jeg foreslo, er som en luft/luft-varmepumpe innvendig, men i stedet for en elektrisk drevet kompressor på utsiden, så får den varmen fra ditt eksisterende vannbårne system.
Gjelder gulvet, så er det vel avhengig av forutsetninger og hva du har tenkt å bruke rommet til.
En vanlig vei er jo å flytsparkle for å gjøre gulvet mer jevnt. Større avvik sparkles manuelt før.
Vil man ha penere overflate på gulv, så er fliser riktig vei.
Klikk her for å svare