Jeg har i dag sammenføyde underbeslag og vindusbeslag på huset. Står foran jobben med å bytte vinduer og tenkte da samtidig å bytte alle platene.

Hvordan sammenføyer jeg et vindusbeslag med et underbeslag på best mulig måte uten å måtte ringe blikkenslageren?
Bilde av hvordan det ser ut i dag.

Sammenføyning mellom underblekk og vindusblekk på et hus, med skitt og fuktighet synlig.
Hjørne hvor underblekk møter vindusblekk, med skitt og mugg til stede. Viser nåværende tilstand før bytte.
 
Ingen som har vindusblikk ved siden av underblikk som kan gi noen forslag?
 
  • Liker
Trasan3
  • Laddar…
Rickard.
Tenker du å lage egne vindusbeslag med oppvikk, så kan du lage en hakfals, det er enkelt.

Ellers kan du klippe platene slik at man kan hekte dem i nederkant og bare legge dem overlappende et par cm. Med en stripe fugemasse blir det minst like tett som en hakfals.

For øvrig har jeg det sistnevnte på huset mitt uten fugemasse. Laget på 70-tallet av en husfabrikk helt uten kjærlighet, står på listen å gjøre om, men jeg utsetter det nok til jeg maler om.
 
Bumper opp denne tråden litt. Vinduene er byttet og alle gamle plater fjernet. Hvordan kan jeg løse dette best? Bruker jeg beslag som passer i vinduets spor så livner det ikke med lektene. Bruker jeg en separat plate bak panelet vil ikke den platen og platen under vinduet livne. Avstanden som skiller mellom lektene og sporet i vinduet er omtrent 20mm.
Tips???

Nærbilde av nytt vindu og karm med gammel maling og råttent treverk vises. Hvit karm og grå panel er synlige. Slitt trepanel ved siden av et hvitt vindu og metallplate, viser utfordringer med montering og avstand på ca. 20 mm mellom spikerlekt og vindusspor.
 
Ingen smarte forslag?
 
T Tacobob skrev:
Ingen smarte forslag?
Vanskelig å se hva du mener, men det skal vel være et fôr også?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Vanskelig å se hva du mener, men det skal vel være en foder åxå?
Absolutt! Men hvis jeg har det slik jeg har nå, havner jo ikke plåten bak panelet som den burde være.
 
Rickard.
T Tacobob skrev:
Absolutt! Men om jeg har det sånn som jeg har nå, havner jo ikke platen bak panelet som den burde være.
Det får man vel leve med om man har vinduet montert i liv med panelet :thinking:
 
  • Liker
Tacobob
  • Laddar…
Da kjører vi på det! Tenkte om det fantes noen måte man "pleier" å gjøre det på.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.