Sagedybden og at det blir rett er grunnleggende, så trenger jeg spesifikke maskiner og arbeidsbenk for dette?
F.eks., med en gjæringskasse, går det an å stille inn sagedybden der slik at man ikke sager gjennom trestykket sitt?
Og hvordan ville dere saget på høyden, dvs. tenk dere at planken står på kortsiden.
Jo, men hvordan skal jeg spenne dem sammen? Tanken er at man bare trenger 4 biter til hva man enn trenger støpe i stedet for å holde på å skjære foam board hele tiden.
Jeg sjekket ikke så nøye, så jeg forsto ikke størrelsesfunksjonen. Uansett så baserer den seg på 4 L-former som settes sammen. At skjøten i L-en er laget med fals(rabet) er ikke kjempeviktig. Skru bare sammen den skjøten i stedet!
Jeg sager som regel ut den med bordkappsaga. Fungerer også med vanlig sirkelsag og en form for styreskinne, eller, som sagt, med et fresebord eller en overfres.
Ok!
Tenkte at raben skulle gi mer stødighet og nøyaktighet (Det er jo fint når ting er nøyaktige), men det blir kanskje ikke så stor forskjell da?
Hvordan hadde du gått fram for å sage en rabe? Frese ut den med håndoverfres eller sagbord?
Takk!
Jo, raben gir stødighet og nøyaktighet (forutsatt at den er nøyaktig rettvinklet laget). I dette tilfellet (en mindre støpeform) så anser jeg at det ikke trengs. Enda bedre sett ut fra "stødighet og nøyaktighet" hadde vært en "box joint" (fingerskjøt), men det er enda mer overkill for en så liten støpeform.
En god måte å sette dem sammen med enkle midler er å lime og skru dem sammen tett mot hverandre. Når limet har tørket, tar du ut skruene og borer hull der skruene har sittet (f.eks. 8mm). I dette hull plugg med en 8mm plugg som du så sager av og stemjern jevnt med overflaten. Avslutt med sandpapir. Dette blir mer stabilt enn en enkel limt rabe. Betydelig enklere å gjøre uten bordsag og/eller fres.
En sånn der rabe hadde jeg laget på bordsag. Fresbord er også en mulighet og håndholdt overfres ytterligere en, det er dog det mest kronglete måte av de 3.