Hei, spørsmålet mitt er veldig enkelt. Jeg er mest nysgjerrig på hvordan jeg skal gå frem for å sage ut følgende form:
Illustrasjon av en rabbet-fresing i en trebord, med en vinkel på kortsiden. Viser plassering av rabbeten i forhold til bordets overflaten.

I motsetning til bildet vil jeg ha denne "rabbet" på kortsiden av trestykket.

Dette vil være målet:
https://youtu.be/dBEK_Jyfvek?t=130

Sagedybden og at det blir rett er grunnleggende, så trenger jeg spesifikke maskiner og arbeidsbenk for dette?

F.eks., med en gjæringskasse, går det an å stille inn sagedybden der slik at man ikke sager gjennom trestykket sitt?
Og hvordan ville dere saget på høyden, dvs. tenk dere at planken står på kortsiden.

Alle tips mottas takknemlig.
 
Med bordsag eller fresbord gjør du det der enkelt.

For å lage en midlertidig støpeform så virker det overkill med rabbet! Spenn sammen bitene bare, eller misforstår jeg noe?
 
Jo, men hvordan skal jeg spenne dem sammen? Tanken er at man bare trenger 4 biter til hva man enn trenger støpe i stedet for å holde på å skjære foam board hele tiden.
 
Jeg sjekket ikke så nøye, så jeg forsto ikke størrelsesfunksjonen. Uansett så baserer den seg på 4 L-former som settes sammen. At skjøten i L-en er laget med fals(rabet) er ikke kjempeviktig. Skru bare sammen den skjøten i stedet!
 
Ok!
Tenkte at falsen skulle gi mer stabilitet og nøyaktighet (Det er jo fint når ting er nøyaktige), men det kanskje ikke blir så stor forskjell da?

Hvordan ville du gått frem for å sage en fals? Frese den ut med håndoverfres eller sagbord?

Takk!
 
Jeg sager som regel ut den med bordkappsaga. Fungerer også med vanlig sirkelsag og en form for styreskinne, eller, som sagt, med et fresebord eller en overfres.
 
Men etter å ha sett videoen vil jeg si at det holder godt å plugge og lime, du trenger ikke en fals.
 
Dagwood skrev:
Ok!
Tenkte at raben skulle gi mer stødighet og nøyaktighet (Det er jo fint når ting er nøyaktige), men det blir kanskje ikke så stor forskjell da?

Hvordan hadde du gått fram for å sage en rabe? Frese ut den med håndoverfres eller sagbord?

Takk!
Jo, raben gir stødighet og nøyaktighet (forutsatt at den er nøyaktig rettvinklet laget). I dette tilfellet (en mindre støpeform) så anser jeg at det ikke trengs. Enda bedre sett ut fra "stødighet og nøyaktighet" hadde vært en "box joint" (fingerskjøt), men det er enda mer overkill for en så liten støpeform.

En god måte å sette dem sammen med enkle midler er å lime og skru dem sammen tett mot hverandre. Når limet har tørket, tar du ut skruene og borer hull der skruene har sittet (f.eks. 8mm). I dette hull plugg med en 8mm plugg som du så sager av og stemjern jevnt med overflaten. Avslutt med sandpapir. Dette blir mer stabilt enn en enkel limt rabe. Betydelig enklere å gjøre uten bordsag og/eller fres.

En sånn der rabe hadde jeg laget på bordsag. Fresbord er også en mulighet og håndholdt overfres ytterligere en, det er dog det mest kronglete måte av de 3.
 
Tusen takk for alle svar. Mye nyttig informasjon. Heller plugg enn skrue altså? Anses det som penere?
 
Dagwood skrev:
Tusen takk for alle svar. Mye nyttig informasjon. Heller plugg enn skrue altså? Anses det penere?
Det anses nok penere i møbelsnekkerkretser, ja! Limte plugg blir sterkere enn skrue også selv om det ikke har noen betydning i dette tilfellet!
 
  • Liker
Dagwood
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.