Hei

Jeg holder på med et nytt prosjekt som blir et uterom i tilknytning til en terrasse jeg bygde for to år siden. Terrassen står på stålpåler til berggrunnen, og på disse ligger bærelinje av HEA100-stålbjelke (eller 2x45x220 - 1,9m fra huset). Som grunn til uterommet tenkte jeg å bruke limtre (315x115). Limtredrageren på siden går fra bærelinjen i husets grunnmur/betongbjelke til en stålbjelke i ytterkant (3,4m). I ytterkant har jeg en tredje limtredrager som går mellom sidestagene. Denne bjelken vil delvis hvile på stålbjelken (50:50). Men spørsmålet er hvordan jeg best sammenføyer limtreet i hjørnene (se bilder)?
Lange treskruer (Essve Konstruksjonsskrue ET-T 8,2x245) eller kraftige vinkler på innsiden? Jeg har imidlertid vanskelig for å finne tilstrekkelig kraftige vinkler (Simpson AG922 eller Simpson CLT ABR 255?). Kanskje bør man la den lokale smeden tilvirke kraftigere vinkler på 120x120x120 i 5mm stål.

Limtredragerne (som jeg har fått av en kollega) vil bli malt og kledd med plater som værbeskyttelse. Gulvet blir fliser og isolert med elektrisk gulvvarme som støpes inn i armert (stålnett) flytesparkel. Resten av bygget blir i limtre med glasspartier som er "vinterisolert" og et isolert tak med plater på utsiden (se bilde).

Tips ideer?

Mvh
///Henrik

• Byggetegning av uterom med limtrebjelker og stålpåler, sett fra undersiden, viser hvordan bjelkene er koblet til hverandre i hjørnene.
  • Trekonstruksjon av uterom under bygging med limtrebjelker og stålbjelker synlig i hjørnene, viser sammenføyingsmetoder for strukturell støtte.
  • 3D-modell av et uterom på en treterrasse, festet til et hus. Uterommet har glassvegger og et uisolert tak av trebjelker.
Kle ikke inn limtrebjelker helt med plater, de vil råtne. Her på stedet var det et tak over en bensinstasjon, man satte reklameskilt direkte mot limtrebjelker og etter 10 år faller et hjørne ned, fullt av sopp under platen. Men enkelte overflater som utsettes for regn kan beskyttes.

L Leif i Skåne skrev:
Kle ikke limtrebjelker helt med metall, de kommer til å råtne. Her i området var det et tak over en bensinstasjon, man satte reklameskilt direkte mot limtrebjelker, etter 10 år falt et hjørne ned, fullt av sopp under metallen. Men visse overflater som utsettes for regn kan beskyttes.
Neida. Det kommer kun metall på utsiden med en dryppkant nederst slik at vann og snø på terrassen, samt sollys, ikke påvirker limtreet. Deretter blir det en liten luftspalte mellom metall og tre.

Mvh
///Henrik

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.