64.080 lest ·
21 svar
64k lest
21 svar
Slå ned stolper til gjerde
Side 1 av 2
Jeg har kjøpt jordanker for å slå ned i bakken og sette stolper i. Etter å ha slått ned to jordanker av 100 stk har jeg allerede støtt på problemer.
Problem nummer 1:
Det er et ordentlig målearbeid med vater på hver side av stolpen for å få det noenlunde. Vet at det finnes vater for stolper, såkalte stolpepass. Noen som har brukt dette? Fungerer det bra?
Problem nummer 2:
Jeg bruker en stolpe i jordankeret for å slå den ned i bakken. Men stolpen sprekker ganske enkelt og må byttes ut. Siden jeg skal slå ned 100 jordanker må jeg finne en bedre løsning. Finnes det stolper som er laget for dette formålet, eller finnes det noe man kan sette på stolpen som forhindrer den i å sprekke? Hvordan har dere løst dette problemet?
Problem nummer 1:
Det er et ordentlig målearbeid med vater på hver side av stolpen for å få det noenlunde. Vet at det finnes vater for stolper, såkalte stolpepass. Noen som har brukt dette? Fungerer det bra?
Problem nummer 2:
Jeg bruker en stolpe i jordankeret for å slå den ned i bakken. Men stolpen sprekker ganske enkelt og må byttes ut. Siden jeg skal slå ned 100 jordanker må jeg finne en bedre løsning. Finnes det stolper som er laget for dette formålet, eller finnes det noe man kan sette på stolpen som forhindrer den i å sprekke? Hvordan har dere løst dette problemet?
Det klassiske måten å unngå sprukne stolper er å tre på en boks på enden før man slår. Skal den holde til mange stolper, er det best å ta en bit passe grovt rør og sveise igjen den ene enden med en plate, ca 5-10mm tykk. For enkelte stolper fungerer det å holde en planke over stolpen.
Er det høye stolper, tar man et lengre rør og i stedet for platen sveiser man på en skikkelig klump på sånn cirka 10 kilo, samt håndtak litt ned. På den måten trengs ingen sledehammer, men etter at man har tredd røret over stolpen bruker man røret i seg selv til å slå med ved å dra det opp og ned over stolpen.
Det finnes jo ferdige nedslagere å kjøpe også:
http://www.afsa.nu/stolpnedslagare-127mm-mellan/1277-0
Hva tilfører jordankerne sammenlignet med å slå ned stolpene direkte i bakken? Det virker mye enklere?
Er det høye stolper, tar man et lengre rør og i stedet for platen sveiser man på en skikkelig klump på sånn cirka 10 kilo, samt håndtak litt ned. På den måten trengs ingen sledehammer, men etter at man har tredd røret over stolpen bruker man røret i seg selv til å slå med ved å dra det opp og ned over stolpen.
Det finnes jo ferdige nedslagere å kjøpe også:
http://www.afsa.nu/stolpnedslagare-127mm-mellan/1277-0
Hva tilfører jordankerne sammenlignet med å slå ned stolpene direkte i bakken? Det virker mye enklere?
Stolpene er 95x95 og firkantede. Så de er ikke så lette å slå ned i bakkenPNO skrev:
Jeg har verken kunnskap eller utstyr for å sveise. Så kanskje skal jeg se på den der ferdige varianten. Problemet blir dog å fjerne den hele tiden fra stolpen når man skal sjekke hvor rett det blir.
Sett en skrappåle i jordankeret med en bolt med vingmutter. Slå i elendigheten, bytt påle og flytt skrappålen videre.
Kommer jo an på hvordan bakken er, antar jeg, men når vi skal ha ned mange stolper tar vi traktoren og presser dem ned med skuffen.
Du mener noe lignende denne:Mr Mao skrev:
http://www.bauhaus.se/slagkloss-till-stolpspett-91-101mm.html
Bruk spett og en slegge om nødvendig. Da går det ganske lett å slå ned jordankeret. Sett i stolpen du skal ha og juster den ved å slå ned stein på den siden den lener seg mot.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 innlegg
Det går ganske bra å rette opp stolpene når du deretter skrur på bordene på stolpene.
hopper inn litt i tråden (selv om den er godt over ett år gammel)
holder på å sette opp nytt gjerde og opplever at jordankeret/stolspydet vrir seg, finnes det noen gode triks for å løse det? Gjetter at det skjer pga stein eller lignende som kommer i veien
holder på å sette opp nytt gjerde og opplever at jordankeret/stolspydet vrir seg, finnes det noen gode triks for å løse det? Gjetter at det skjer pga stein eller lignende som kommer i veien
Når vi bygde gjerde for et antall år siden (ca 30x40 meter) så leide vi en jordbor og boret med den minste boren før vi slo ned stolpene. Alle stolpene var slått ned rett og fint på en dag av to mann. En side gikk langs en rad med bjørker og hadde vi ikke hatt boren så ville vi fortsatt stått der i dag og banket...
Man kan kanskje ta et jordanker og kappe delen som skal ned i jorden og deretter træ den opp-ned på offerstolpen. Det kanskje minsker risikoen for flising. Dog så slår man med slegge/spett metall mot metall så hørselsvern blir vel et must.