Hei!

Jeg søker etter informasjon om innredning av tømmerhus med vegger og gulv, kan dere hjelpe meg med det?

• Glideskinner/Glidebrikker for tømmervegg?
• Platekledning av tømmervegg?

Legge ulike typer gulv?
• Bjelkesko eller lignende for svillinnfesting i stokken?
• Tregulv, laminatgulv og gulvvarme?

::)

Du må nok bidra med mer informasjon slik som:

Er det et påbegynt prosjekt (nybygg) eller er det gammelt tømmerhus som du har tatt ned eller står det et gammelt allerede på plass...altså, hvor befinner du deg i prosessen? Oppfølgingsspørsmål til det er hva slags grunnlag er det?

Hvis du støper grunn så er det jo bare å legge ned varmeslanger, om det er bjelkelag så har jeg hørt forskjellig om det der med gulvvarme, det har jeg ikke noe svar på...

Glidelister/regler/skinner/skiver lager du enkelt selv. Siden mange før deg har lurt på dette, skal jeg forklare litt raskt.

Hvis du har nybygg og virket er ganske ferskt så vil huset synke sammen omtrent 2% på grunn av trykk, men først og fremst på grunn av krymping når den siste fuktigheten forsvinner. Dette kan altså utgjøre opptil 10 cm på et hus som er 5 meter høyt, men dette er altså på hele hushøyden!

Så du måler i så fall høyden fra svill (viktig) ikke gulvet, opp til veggbånd. Da får du kanskje 3 meter skal vi si, altså vil den delen synke 6 cm (dette er ved nybygg) Altså skal du måle fra tenkt overside på innergulv til innertakpanelet og trekke fra 6 cm fra det...

Nå kan du ta en fres eller en motorsag og frese spor i reglen. Nederst trengs det ikke noe, der skrur du bare rett igjennom, men du freser 2 spor på den øvre halvdelen av regel på 6 cm (for sikkerhets skyld). Så en skive og en fransk skrue igjennom der! Ferdig!

Tenk på at vekten som kommer på disse reglene kommer ovenfra, det blir ikke direkte noen krefter som vil dra ut reglene fra veggen, derfor trengs det ikke så mange skruer. Skal du lage bad og sette gips og fliser ville jeg dog vært mer nøye, men etter samme prinsipp, men ellers i huset så trengs det ikke mer.

• Liker
torporoman
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.