Jeg skal bygge inn en pocketkarm for skyvedør og prøver å forstå hvilken bredde jeg skal bruke, det ser ut som pocketkarmer ofte selges i bredder på 95, 122 og 150.

Min vegg er lektet med 70mm-lekter og har OSB (11mm) + gipsplate (13mm), så den totale bredden er omtrent 70+13*2+11*2 = 118 mm. Tar jeg 122 så blir karmen noen millimeter for bred og tar jeg 95 så blir den 23 mm for smal.. Er det beste å ta en 95 og så sette innforingslister?

P
Det er belistningen og dekklistene ved siden av døren som bestemmer bredden.
Tenk på at disse tredetaljene ofte pleier å være lett avrundede i kantene. Sjekk det.
Så spørsmålet er hva du hadde tenkt å gjøre med dem.
Skal du ha lister der? eller bare la dem være og deretter sparkle og male/tapetsere mot?
Hvis det siste er tilfellet, er det bedre å ta litt stort. Det blir jo bare 2mm på hver side.

Jeg pleier å bygge min egen pocketkarm. Da kan jeg enkelt sette et stykke MDF på 'innsiden' mot selve døren for estetikkens skyld. En innerdør er ofte 40mm bred og 'hullet' er i dette tilfellet 70mm. Det blir en åpning på 17,5mm på hver side av døren. Men man ser ganske mye inn i pocketen da.
Jeg kjøper skinnen løst. Samme skinne som Swedoor har i sine pocketkarmer. Finnes på www.theofils.se
For visse dører har jeg myklukking. Veldig bra, for da kan man "smelle igjen" døren uten at det smeller.

• Liker
svanstrom
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Skal du ha listverk der? eller bare la det være og så sparkle og male/tapetsere mot?
Hvis det siste, så er det bedre å ta litt stort. Det blir jo bare 2mm på hver side.
Takk for bra info! Jeg har ikke helt tenkt på om jeg vil ha listverk eller ikke, men du har rett, 2mm er jo ikke mye egentlig, så da burde en 122mm være best.

Jeg vurderte litt å bygge egen karm, men jeg har litt tidspress så jeg heller nok mot å kjøpe en ferdig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.