Vi skal sette inn skyvedører med speilglass, trolig fra Elfa, i gangen. Åpningen er ca 240 cm bred (og like høy), og p.g.a. smal passasje vil jeg helst ha tospors skinne - tre spor stjeler noen verdifulle centimeter. Jeg vil dermed også bare ha to dører og ikke tre, for å kunne åpne tilstrekkelig stor flate.

Det går an å bestille 2 stk skyvedører (drøye 120cm/stk) fra Elfa, men min bekymring er om disse dørene vil bli for tunge og klumpete å håndtere. Noen som har erfaring eller innspill?

Fulkemisten
Jeg har 2x110 cm brede og 230 cm høye dører fra Elfa i soverommet. Absolutt ikke for tunge og klumpete, ruller lett selv etter 4 år. Akkurat som deg ville jeg ikke ha tre dører siden det er irriterende å bare kunne åpne 2/3 i stedet for 1/2 bredden. Men jeg har ikke speilglass, så de du har tenkt er jo tyngre. Et alternativ er som en slektning av meg gjorde, han hadde en enda litt bredere åpning enn deg, jeg tror 270 cm totalt. Her ble det i stedet 4 x 67,5 cm på bare dobbeltskinne. Det er også bra siden dette også fører til 1/2 bredden ved åpning. Det kan jo være noe å vurdere med den høyere vekten?

Sist redigert:
BirgitS
Elfa har en maks bredde på dørene som er forskjellige på ulike dører/profiler, og det er vel nettopp fordi noen ikke fungerer når de blir bredere, så man kan nok stole på deres opplysninger om hva som fungerer. Vi er fornøyde med våre 4 dører med dobbel spor foran en garderobe som er 280 cm bred, fordi da kan man åpne opp midtdelen, i motsetning til med to dører hvor de midterste 5 cm (eller så) alltid er dekket, noe som gjør at man ikke kan ha noen uttrekkfunksjon der. En av våre dører har et speil på ca halve høyden (midten) og jeg kan ikke merke noen forskjell på den døren og de andre (modell Arctic).

Er man svak i armer/hender så er det nok viktigere å velge en grepvennlig profil og ikke ha disse "stopperne" som gjør at dørene holder seg på plass når man tilfeldigvis berører dem, men krever et større trykk når man virkelig vil flytte dørene.

Jeg har Elfa 4 x 90 cm til min garderobe. De ruller lett, men det er ikke gøy å klemme en finger (spør meg hvordan jeg vet....).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.