Jeg skal bygge uterom, og siden det kommer til å ligge på nordsiden vil jeg forskyve hele konstruksjonen en knapp meter slik at jeg kan få på plass et ekstra vindu mot sør.
Limtrestammen (fra SBV) er egentlig designet for å monteres mot fasade. Jeg fikk forslaget om å skru på en ekstra takstol tett inntil den første takstolen, som også er skrudd i veggen på huset. Jeg vil ha en ekstra stolpe som vinduet skal monteres mot. Over denne vurderer jeg å legge en vanlig regel 45x220 som jeg kan la fortsette et stykke inn på fasaden og skrus fast ordentlig både i husfasaden og i den ytre limtredrageren.
Antar at det er samme dimensjon på stommen foran som bak.
Og der framme er det bare støtte på midten. Den du setter på veggen har jo støtte (om du spikrer tett mot veggen) hele veien til du er utenfor veggen. 1 meter er ingen problem.
Hva er totalbredden? Du kan minst ha 25% utenfor huset av bredden.
Dimensjonene er de samme. Forskjellen er at bak ikke finnes noen bjelkelinje, men jeg antar at de to innerste takstolene (som festes i fasaden) fungerer som bjelkelinjer.
Totalbredden er 4190 cm-
Høres trygt ut at det kommer til å fungere (forutsatt at du har rett )
Bygget gikk bra og det føles som at det skal holde. Er for øvrig veldig fornøyd med rommet. Ikke klart rundt omkring ennå, men det finnes jo en vår neste år også.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.