Hei jeg trenger å lime / reparere et hull i en sponplatevegg der rommet er veldig lite (får ikke inn hånden) og hvor jeg trenger å stabilisere litt med et produkt som er hardt når det har tørket.

Finnes det skum eller noe lim som man kan bruke med limpistol eller skumsprøyte som blir hardt og stabilt som tre når det har tørket?

Takk

Sist redigert av en moderator:
L
Hvor hardt er hardt? Fugekskum når det har stivnet blir temmelig hardt.

hard som plast eller tre trenger jeg

P preben89 skrev:
hard som plast eller tre trenger jeg
Får man spørre hvorfor?

Skal du fylle hele rommet eller skal du reparere hullet i platen?

J
man kan tenke seg å sage ut en bit spon/gipsplate like stor som hullet, skru en kort trebitt større enn hullet på gipsplaten, fylle hullet med fugeskum (ikke overfylle, men slik at det kan ekspandere "bakover") og så plassere gipsplaten og skru fast trebiten slik at den nye platen er flush med den gamle. Når skummet har herdet, tar du bort trebiten, skraper bort fugeskum og sparkler veggen. Bra løsning er det ikke, men er det eneste måten å komme til å reparere så bør det kunne fungere...

Skal man reparere hullet er det nesten enklere å sage det opp, legge biter av tre bak og deretter felle inn en bit sponplate. En hullsag gjør for eksempel både hullet rundt og sager ut en reparasjonsbit. Et firkantet hull fungerer også.

Trenger det å forsterkes ytterligere må man nok se hva det er og vite hvorfor. Finnes det noe å skru i bak hull kan man for eksempel legge en bit tre i hull og trekke en skrue rett gjennom. Finnes det ingenting å skru i fungerer kanskje monteringslim. Osv.

litt vanskelig å forklare men det er ikke mulig å si ur og bytte sponplate eller lignende. jeg må ha noe som kan sprøytes inn i et 2 cm hull og fylle ut bak som blir hardt sånn. Jeg klarte å bore hull i en tverrgående sponplate/regell i midten av en vegg og vil fylle ut dette med noe hardt uten å rive hele veggen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.