Hei!

Har fått gipsplater satt opp i min garasje, etterpå funderte jeg på hvor lange gipsskruer som ble brukt og så at det var 30mm. Veggene i garasjen er bygd opp som følger (utenfra og inn),

Panel, spikerlekt, vindsperre, stender/isolasjon 95mm, dampsperre, OSB, og nå også gips.

30mm gipsskruer har da altså gått gjennom OSB-platene noen mm og penetrert dampsperren. Hvor stor rolle spiller dette? Skruene sitter jo der så det er ingen hull sånn sett. Prøvde å ta en bit løs dampsperre og dra en skrue gjennom den og det føles som at gjengene tetter hullet bra.

Skal også nevne at OSB-platene er 120 og gipsen 90cm, altså er gipsen skrudd både i stendere og rett inn gjennom OSB. Garasjen er oppvarmet til 16c, konstant fuktighet 45%.

Hva sier ekspertisen?

Ikke noe problem. Så er 90% av alle hus bygget de siste 50 årene.

Det er tett, du har jo en skrue i alle hull.

Protte

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Du kan jo se det slik også.......Hvordan sitter osb platene fast? Limt i plasten?

S Stefan1972 skrev:
Du kan jo se det sånn også.......Hvordan sitter osb platene fast? Limt i plasten?
OSB-platene sitter jo fast i stenderne, men da er jo også plasten klemt mellom stender og OSB. Men da vet jeg at jeg ikke trenger å bekymre meg, takk alle (y)

W Weissach skrev:
OSB-platene sitter jo fast i stenderne, men da er jo også plasten klemt mellom stender og OSB. Men da vet jeg at jeg ikke trenger å bekymre meg, takk alle sammen (y)
Ja selvsagt, skrev før jeg tenkte..........så bare skruene i de samme stenderne....får skylde på noen midlertidig forvirring av sinn.

• Liker
Weissach
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inget problem. Så er 90% av alle hus bygget de siste 50 årene.
Nja. De fleste har jo en 45a som installasjonssjikt innenfor plasten.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Det er et ganske nytt påfunn Ikke mange hus fra 1970-2010 som har det.

useless useless skrev:
Det er et ganske nytt påfunn. Ikke mange hus fra 1970-2010 som har det.
Akkurat. Jeg har det i huset men ikke i garasjen. Vet ikke om hvor vanlig det er i garasje? Huset er fra 2020.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.