Hei!
Jeg begynner å innse at det er mer komplisert å bygge støygjerder enn hva jeg først trodde. Det jeg finner mest utfordrende er hvordan fundamentet skal se ut. Hvis jeg husker riktig, må jeg ned på ca 1,2 m for å nå frostfri mark (Kungsbacka), noe som betyr ganske kraftige betongpåler.
Men så fant jeg disse:
http://www.skruvpalar.se/products.html?id=0/2
Vet at noen naboer har brukt denne teknikken til et betydelig mindre gjerde. Men holder det til denne størrelsen av gjerde, og fungerer det når de skrus ned i jord der det tidligere sto en (gigantisk) granhekk? De virker jo veldig praktiske. Men er de kostnadseffektive?
Info om det planlagte gjerdet:
Takk på forhånd!
/Josef
Jeg begynner å innse at det er mer komplisert å bygge støygjerder enn hva jeg først trodde. Det jeg finner mest utfordrende er hvordan fundamentet skal se ut. Hvis jeg husker riktig, må jeg ned på ca 1,2 m for å nå frostfri mark (Kungsbacka), noe som betyr ganske kraftige betongpåler.
Men så fant jeg disse:
http://www.skruvpalar.se/products.html?id=0/2
Vet at noen naboer har brukt denne teknikken til et betydelig mindre gjerde. Men holder det til denne størrelsen av gjerde, og fungerer det når de skrus ned i jord der det tidligere sto en (gigantisk) granhekk? De virker jo veldig praktiske. Men er de kostnadseffektive?
Info om det planlagte gjerdet:
- Nå står det en granhekk der gjerdet skal stå som må sages ned, samt røtter som vi håper å kunne dra opp med gravemaskin.
- Klassisk oppreist gjerde med stående panel
- ca 50m langt (Bygget i 90° vinkel i den ene kanten og ca 30° i den andre)
- ca 2m høyt
- ca 15kg/m2 gjerdetykkelse (impregnert furu)
- Skal stå helt inntil en 60 vei (så nært det går)
- Ikke så mye tung trafikk, buss kanskje hver 30. minutt under rushtid. Resten personbiler kanskje 2 stk/minutt
- c/c pæler ikke bestemt
Takk på forhånd!
/Josef
Nja..
Jeg har sjekket med kommunen at det er rimelig og at det burde gå igjennom. Derimot har jeg ikke levert inn noen byggesøknad ennå, er bare i planleggingsfasen. Har ingen direkte naboer rett overfor som må tas hensyn til. Gjerdet vil ikke hindre bilister, og for øyeblikket står det en enorm granhekk her isteden. Så det blir ingen negativ endring av miljøet..
Jeg har sjekket med kommunen at det er rimelig og at det burde gå igjennom. Derimot har jeg ikke levert inn noen byggesøknad ennå, er bare i planleggingsfasen. Har ingen direkte naboer rett overfor som må tas hensyn til. Gjerdet vil ikke hindre bilister, og for øyeblikket står det en enorm granhekk her isteden. Så det blir ingen negativ endring av miljøet..
Hvis det skal stå rett ved veien, må du ikke glemme å dimensjonere for last fra snøbrøytingen, ellers ligger nok gjerdet snart nede...
akkurat, det vanskelige er å vite hvor mye belastning snørydding gir. Det vil vel ligge 1-2m fra veien med en grøft imellom. Belastningen av snøen kommer jo i det minste fra "riktig" retning siden suget fra tyngre kjøretøy burde være dimensjonerende. (altså det blir ikke snølast + sug siden de ikke er rettet i samme retning)
Har litt igjen å fundere på.. Ingen som har prøvd ulike typer av peler/ søyler som har noen tips?
Har litt igjen å fundere på.. Ingen som har prøvd ulike typer av peler/ søyler som har noen tips?
Du kan jo alltid sjekke med et proffsfirma som http://www.terrawing.se/ De ordner også beregningene, men prisnivået har jeg ingen anelse om.....
Å bare bruke 22mm terrassebord som støyskjerm tror jeg ikke kommer til å gi spesielt mye. Jeg ville tro at du trenger doble sett med 45mm regelvirke med luftspalte imellom og helst fylt med noe absorberende materiale.
Mot bakken kan for eksempel minerittplater legges.
Om høyden 2m er tilstrekkelig er vanskelig å si.
Når det gjelder spørsmålet om pilledybde, avhenger det av hvilken type jord du har. Et helt tett 2m gjerde er jo et enormt vindfang som kanskje også må stives opp.
Er det siden virkelig en bil hvert 30. sekund så forstyrrende at det er verdt pengene og arbeidet med gjerdet?
Mot bakken kan for eksempel minerittplater legges.
Om høyden 2m er tilstrekkelig er vanskelig å si.
Når det gjelder spørsmålet om pilledybde, avhenger det av hvilken type jord du har. Et helt tett 2m gjerde er jo et enormt vindfang som kanskje også må stives opp.
Er det siden virkelig en bil hvert 30. sekund så forstyrrende at det er verdt pengene og arbeidet med gjerdet?
Nei jeg er ikke helt sikker på at det er verdt pengene å bygge et plank.
Vi har ifølge beregning fra trafikverket rett til støydempende tiltak, så vi får se hva de vil gjøre. Tror ikke vi kan velge selv hvor vi vil legge innsatsene uten de vil trolig sette tre-glass overalt og sånt.
Kanskje en smart idé å kontakte noen som kan gjøre spesifikke belastningsberegninger som man kan holde seg til.
Vi har ifølge beregning fra trafikverket rett til støydempende tiltak, så vi får se hva de vil gjøre. Tror ikke vi kan velge selv hvor vi vil legge innsatsene uten de vil trolig sette tre-glass overalt og sånt.
Kanskje en smart idé å kontakte noen som kan gjøre spesifikke belastningsberegninger som man kan holde seg til.
Klikk her for å svare