Hei
Jeg skal sette opp en TV på veggen og har identifisert to bjelker som blir bra å feste i i tillegg til mollyplugger. Med følger 65mm lange skruer som Samsung foreslår at jeg skal forbore for med 3mm bor, noe jeg har gjort. Min skrutrekker får enorme problemer med å klare den siste biten, og jeg har rundet to skruer nå. Spiller innstillingen på skrutrekkeren noen rolle? Skal jeg bore litt større? Skruen er ca 5mm i diameter. Har en Ryobi med 50 i dreiemoment. Hva er vanlig feil for nybegynnere med skrutrekker, kanskje er det et bedre spørsmål
Takk på forhånd
Jeg skal sette opp en TV på veggen og har identifisert to bjelker som blir bra å feste i i tillegg til mollyplugger. Med følger 65mm lange skruer som Samsung foreslår at jeg skal forbore for med 3mm bor, noe jeg har gjort. Min skrutrekker får enorme problemer med å klare den siste biten, og jeg har rundet to skruer nå. Spiller innstillingen på skrutrekkeren noen rolle? Skal jeg bore litt større? Skruen er ca 5mm i diameter. Har en Ryobi med 50 i dreiemoment. Hva er vanlig feil for nybegynnere med skrutrekker, kanskje er det et bedre spørsmål
Takk på forhånd
En vanlig feil man gjør som nybegynner er å prøve å "hjelpe" skrudrillen ved å vri og "jokse" med den. Man skal konsentrere seg om å holde skrudrillen vinkelrett i alle ledd mot (i dette tilfellet) veggen samt holde et hardt trykk på skrudrillen så trykket mellom bits og skrue blir så stort som mulig.
I ditt tilfelle kan du dra det siste på skruen med en skiftenøkkel eller enda bedre en passende pipesnøkkel da Samsungs skruer har et sekskanthode.
I ditt tilfelle kan du dra det siste på skruen med en skiftenøkkel eller enda bedre en passende pipesnøkkel da Samsungs skruer har et sekskanthode.
Borr ikke med større borr i dette tilfellet. Ifølge TS er den totale diameteren 5 mm utenpå gjengen, antageligvis er gjengen ca 1 mm dyp (grovgjenget skrue), noe som innebærer at diameteren på skruen nede i gjengen nettopp er 3 mm. Årsaken til at Samsung har sendt med slike grove skruer og angitt borediameter til 3 mm er fordi de ikke vil at TV-en skal falle ned. Jeg tror ikke TV-en din vil falle ned om du borer med større borr (med det menes absolutt ikke større enn 3,5 mm), men jeg hadde ikke tatt sjansen. Din skrutrekker er også litt i knappeste laget for slike "busar" til skruer. For øvrig synes jeg at dere andre kommer med gode råd til TS og andre nybegynnere med skrutrekker.Isakare skrev:
Unnskyld, jeg leste slurvete og gikk glipp av at skruen var 5 mm.P pilen skrev:Borr ikke med større bor i dette tilfelle. Ifølge TS er den totale diameteren 5 mm på utsiden av gjengen, antakeligvis er gjengen ca 1 mm dyp (grovgjenget skrue) som innebærer at diameteren på skruen nede i gjengen er nettopp 3 mm. Årsaken til at samsung har sendt med slike grove skruer og angitt bor-diameter til 3 mm er for at de ikke vil at tv'en skal falle ned. Jeg tror ikke tv'en din kommer til å falle ned om du borer med større bor (det betyr absolutt ikke større enn 3,5 mm) men jeg ville ikke tatt sjansen. Din skrudriller er også litt i spinkleste laget for slike "buser" til skruer. For øvrig synes jeg at dere andre kommer med gode råd til TS og andre nybegynnere med skrudriller.
Her nedenfor ser du de vanligste skruvskallene. Fremfor alt er det viktig å skille på pozidrive og philips, som allerede er skrevet ovenfor. Veldig lett å ødelegge skruene med feil bits. Observer at pozidrive har små anvisninger/streker mellom skruens spor som philips ikke har, det gjør det lett å se hvilken det er.

Takk til alle og knallbra bilde RoBo, for meg var de til høyre "stjerneskrue" dvs. det samme i min verden
Nå vet jeg bedre.
Er så imponert/takknemlig over alles velvilje til å hjelpe i dette forumet.
Er så imponert/takknemlig over alles velvilje til å hjelpe i dette forumet.
R RoBo skrev:Her nedenfor ser du de vanligste skruehodene. Framfor alt er det viktig å skille mellom pozidrive og philips som allerede er skrevet ovenfor. Veldig lett å ødelegge skruene med feil bits. Merk at pozidrive har små markeringer/streker mellom skruesporet som philips ikke har, det gjør det lett å se hvilken det er
[bild]
Klikk her for å svare