Hei alle sammen :) Dette er mitt første innlegg her, og jeg fant forumet her om dagen for å komme forbi noen andre problemer som har oppstått langs veien i denne prosessen. Jeg har forsøkt å lete, men har ikke funnet noen informasjon om akkurat dette problemet - om det finnes men jeg har oversett det, ber jeg om unnskyldning på forhånd. Jeg er veldig uerfaren når det gjelder bygging og man kunne nok si at jeg har tommelen midt i hånden :)

Jeg prøver å få opp et veggfeste til min nye TV i veggen i leiligheten. Huset er nybygd, bare ett år gammelt, i betong, og jeg mistenker at det er armert på noen måte, da veggene stopper radiostråling som ingenting annet jeg har sett (har bare mobilsignal ved vinduene om da, og rekker ikke mitt WiFi hvis jeg bare går utenfor døren).

Veggfestet kom med tilhørende skruer og vanlige betongplugger som skulle inn i 8 hull på 8 mm. Den første utfordringen kom umiddelbart. Jeg slet i en time med slagbor og fikk ikke opp et eneste hull som var dypt nok. Etter å ha lest noen tråder her på forumet dro jeg ut og skaffet en borhammer, og da var hullet ikke noe stort problem. Den måtte jobbe litt med et par av hullene, men totalt sett gikk det greit. Det føltes som om den stanset helt opp noen steder før det gikk videre, som om betongen inneholder ulike harde lag, type.

Pluggen gikk i hullene uten større problem - jeg måtte banke dem inn det siste stykket, men ikke med særlig mye vold. Men så kom problemet jeg sitter fast med nå - skruen går ikke inn ordentlig. Første halvdel gikk kjempelett, men samtlige skruer har satt seg bom fast på omtrent samme dybde. Hvis jeg prøver mer for hånd nå, fliser jeg bare opp skruehodene. Jeg har en virkelig billig båndskrue fra CO av merket CoTech, men den hjelper ikke en dritt, står bare og tygger.

I militæret sa vi alltid at alt kan løses med vold, og går det ikke med vold så går det med mer vold, og går det ikke med mer vold så brukte man for lite vold til å begynne med.

Så - skal jeg kjøpe meg en kraftig skrudrill og gå på det igjen? Eller har jeg gjort noe fundamentalt feil som gjør at jeg er screwed (hahaha) uansett? Jeg har snart brukt like mye på verktøy og tilbehør som det motoriserte veggfestet i seg selv kostet... Selv om jeg vel får nytte av dem igjen...

Jeg vurderer ellers å prøve å trikse ut pluggen og utvide hullet noen millimeter og prøve igjen. På den andre siden vil jeg gjerne at det skal sitte som fjell, for gulv-TV har jeg ingen nytte av.

Paul-Staffanstorp
Bredde hullene skal du jo absolutt ikke gjøre for da blir det jo ingen holdbarhet i det hele.

Spørsmålet er jo om du virkelig har boret like dypt som skruene er lange, for det er den eneste grunnen jeg kan se til at du ikke får inn skruene. Har du boret like langt inn som skruene er lange, så gikk jo boret inn og da skal jo skruene også gå inn der, men om du bare har boret så pluggene går inn, så er det ikke rart at du ikke får inn skruene siden de da stopper mot betongen.

Kanskje litt dumt å spørre om du har boret like dypt som skruene er lange, men det er det eneste jeg kan se som skulle feile, og med tanke på at du selv sier du har tommelen midt i hånden, så er det bedre å spørre deg dette enn å bry seg om og svare deg.

Thomas59
Skruene er vel vanligvis lengre enn pluggen, så hvis man har tenkt feil kan det bli som Paul skriver. Hullet er for grunt.

En annen feilkilde kan være at du har boret med en bor med for liten diameter for den plugg du har valgt. Du skriver at du må slå inn pluggen. Det skal ikke være nødvendig. Da kan det faktisk bli vanskelig å skru inn skruen hvis det er betongvegger. Det går, men har du en svak skrudriller og dårlige bits kan det bli som du beskriver.

Ytterligere en feilkilde. Riktig bor til pluggen men for GROV skrue. Det kan, liksom i eksempelet ovenfor, bli for trangt, helt enkelt.

Når jeg borer dypt i betong, tegl eller tilsvarende, pleier jeg å ta en Sprayboks med trykkluft for renblåsing og blåse rent med "blåserøret" inn i hullet samtidig som jeg støvsuger det som kommer ut. Det gjør det lettere å få inn pluggen.

Takk for svarene! Siden spørsmålet sannsynligvis er ganske dumt kan vi vel trygt anta at ingen svar er for dumme :)

Jo da, skruene er like lange som pluggen og pluggen gikk jo inn hele veien, så hullene bør rimeligvis være dype nok. Akkurat nå stikker skruene ut noen cm.

Pluggene må vel ekspandere for at de skal fungere som de skal, og kan det være den prosessen som er vanskelig i den harde veggen?

En annen tanke som slo meg er at det kanskje er spenninger i selve veggfestet som holder imot akkurat nå. Det jeg skrur opp akkurat nå er en festeplate som selve festet skal settes på. Siden jeg ikke er så erfaren ble ikke hullene nøyaktig på millimeteren på riktige steder, og skruene sitter litt i utkanten av hullene på selve festeplaten. Kunne det derfor være selve metallplaten som tar imot? Jeg tror egentlig ikke på den teorien selv siden det føles som om det problemet burde ha gitt seg til kjenne tidligere, før skruene var 3/4 inne i hullene, og dessuten gjelder det alle skruene, også de som tilfeldigvis havnet nøyaktig midt i hullene på platen.

Skruene og pluggene kom sammen og hører til, og instruksjonene sa at hullet skulle være 8 mm, så det føles som en usannsynlig feilkilde.

Men hullene er ganske dype, så det kunne jo faktisk være at det sitter en masse smuss og støv lengst inn - men det burde vel i så fall ha hindret pluggen fra å gå inn hele veien?

Du hamret i pluggen siste biten, det betyr at hullet ikke var dypt nok. Ta en spiker, eller din favoritt heklenål og sjekk at du får inn gjenstanden så langt som skruen er lang.

For øvrig ville jeg nok konsentrert meg om å få inn fire skruer. Hullfasthetsmessig holder det med en eller muligens to...

Thomas59
danni_e skrev:
Takk for svarene! Siden spørsmålet sannsynligvis er ganske dumt kan vi vel trygt anta at ingen svar er for dumme :)

Joda, skruene er like lange som pluggen og pluggen gikk jo inn hele veien, så hullene bør rimeligvis være dype nok. Akkurat nå stikker skruene ut noen cm.

Pluggen må vel ekspandere for at de skal fungere som de skal, og kan det være den prosessen som er vanskelig i den harde veggen?

En annen tanke som slo meg er at det kanskje er spenninger i selve veggfeste som holder imot akkurat nå. Det jeg skrur opp akkurat nå er en festeplate som selve festet skal settes på. Siden jeg ikke er så erfaren ble ikke hullene nøyaktig på millimeteren på rett sted, og skruene sitter litt i utkanten av hullene på selve festeplaten. Kan det derfor være selve metallplaten som stopper det? Jeg tror egentlig ikke på den teorien selv siden det føles som om det problemet burde gitt seg til kjenne tidligere, før skruene var 3/4 inne i hullene, og dessuten gjelder det alle skruene, selv de som tilfeldigvis traff midt i hullene på platen.

Skruene og pluggen kom sammen og hører sammen, og instruksjonene sa at hullet skulle være 8 mm, så det føles som en usannsynlig feil kilde.

Men hullene er dype nok, så det kan faktisk være at det sitter en masse smuss og støv helt innerst - men det burde vel i så fall ha hindret pluggen fra å gå helt inn?
Hmm....

1/ Fjern festet og test igjen uten festerammen

2/ Test med en like lang skrue med mindre diameter (bare test altså:D). Det er ikke å anbefale å ha en skrue som ikke er ment for pluggen.

3/ Plukk ut en plugg (flattang!) og rengjør. Mål deretter med skruen du tenker å bruke at den ikke bunner.

4/ Kast skruene som du har ødelagt sporet på og gå og kjøp RIKTIGE skruer i faghandelen og riktige bits. Kvaliteten kan variere ordentlig. Ta PH (= vanlige krysspor) ikke PZ. PH tåler høyere moment og har litt dypere spor. Skruetrekkeren skal ikke være en begrensning. Så tregt skal det ikke gå, og du kan ettertrekke med en skrutrekker.

Her har du et klassisk eksempel på at det noen ganger ikke går som alle, fabrikanten har tenkt seg. Din vegg er en drømmevegg for de fleste, men din festplate virker veldig nøyaktig i hullene. Trolig strammer det skikkelig når du nærmer deg veggen med alle skruene. Hvis det går så tregt som du beskriver, er risikoen mer enn stor for at du knekker av skruene. Dessuten er jeg tvilende til om ikke det er slik som flere har spurt tidligere, skruen for grov for pluggen. Det som er ditt problem er at det er trangt i hullet og at det sannsynligvis strammer i festplaten også, en ny proffsboremaskin med nye bits, knekker antagelig skruen. Gjør hullene i festplaten litt større og skaff nye skruer hvis de begynner å bli slitt i sporene. Deretter er det viktig å dra hele skruen på en gang, stopper du kan den klemme, og det er vanskelig å starte igjen.

For et raskt og hjelpsomt forum, tusen takk :)

Jeg skrudde ut skruene og dro ut pluggene (de jeg kunne få ut - resten boret jeg bort) og sjekket. Hullet var nok egentlig litt for grunt for skruene, men bare et par millimeter for grunt, og skruene stakk ut et par centimeter når de satt fast, så det var noe annet som stoppet dem.

Jeg bestemte meg rett og slett, etter deres råd, for å skaffe andre plugger og skruer. Dessuten litt kortere enn de jeg hadde før. Det fungerte mye bedre, selv om det fortsatt var virkelig tungt å skru inn skruene. Min skrale skrumaskin bidro ikke med annet enn støy og varme - den klarte bare den første tredjedelen inn.

Men nå henger TV-en pent og stolt på veggen. Skruene i selve veggen vil nok gi opp lenge etter at festeskruene som holder selve TV-delen i veggplaten har gitt opp, så jeg er ikke bekymret.

Mest pinlig i hele historien var nok uansett å få hjelp av den søte lille blonde jenta på det lokale byggevarehuset med uendelig mye mer peiling enn meg. Stor takk igjen til dere som hjalp til her i tråden :)

Thomas59
danni_e skrev:
For et raskt og hjelpsomt forum, tusen takk :)

Jeg skrudde ut skruene og dro ut pluggen (de jeg kunne få ut - resten boret jeg bort) og sjekket. Hullet var nok egentlig litt for grunt for skruene, men bare et par millimeter for grunt, og skruene stakk ut et par centimeter når de gikk fast, så det var noe annet som tok stopp.

Jeg bestemte meg rett og slett, etter deres råd, for å skaffe andre plugger og skruer. Dessuten litt kortere enn de jeg hadde før. Det fungerte mye bedre, selv om det fortsatt var veldig tungt å dra inn skruene. Min skrøpelige skruetrekkeren bidro ikke med noe annet enn støy og varme - den klarte bare første tredjedelen inn.

Men nå sitter TV-en pent og staselig på veggen. Skruene i selve veggen vil sannsynligvis gi opp lenge etter at festeskruene som holder selve TV-delen i veggplaten har gitt opp, så jeg er ikke bekymret.

Det mest pinlige i hele historien var nok likevel å få hjelp av den søte lille blonde jenta i det lokale byggevarehuset med uendelig mye mer peiling enn meg. Stor takk igjen til dere som hjalp til her i tråden :)
Man skal ikke dømme hunden etter hårene! Kjekt at det løste seg.

Thomas59 skrev:
Ta PH (= vanlige krysspår) ikke PZ. PH tåler høyere moment og har litt dypere spor.
Det er vel motsatt? Vrider man ordentlig slurer skrujernet lettere i et Philips-hode enn i et pozidriv-hode?

Thomas59
svartöra skrev:
Det er vel motsatt? Vrider man ordentlig glir skrutrekkeren lettere i en Philips-skalle enn i en pozidriv-skalle?
KOLLAT: Du har rett. Gikk ut i verktøyvesken og sjekket min store skrutrekker, og det er en Pozi.

Tar tilbake alt jeg tidligere har sagt og hevder det motsatte:wow:

Jeg kjenner igjen situasjonen fra da jeg skulle ha opp projektoren min i taket! Nå har det jo løst seg for deg, men jeg vil likevel benytte anledningen til å anbefale Torx-skruer, de er nesten umulige å skli ut med skrujern. Gull når det er hard stramming! Finnes å få tak i hos jernvarehandler, ofte selges de i esker med minst 100 stk, men spør man pent, pleier man å få plukke en gjeng likevel =)

Bare husk at du må ha riktig bits til skrujernet, men disse pleier å inngå i de fleste bitssett. Men har du bare en vanlig skrujern, kan du ikke dra disse.

torx_1.jpg

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.