Hei,
Håper jeg skriver på riktig sted her :)

Jeg har bygget et drivhus i stål, og undersiden på den er da flatjern med hull i, og der har jeg tenkt å trekke gjennom skruer for å kunne feste det på min mur som er laget av lecablokker.
Så mitt spørsmål er hvilken skruer og plugger jeg bør bruke for at det skal sitte fast og at man ikke risikerer å sprekke lecablokken, trenger antageligvis ganske lange skruer for å komme inn i kjernen og sikkert forbore.
Hva pleier man å bruke?

Takk for hjelp!

Rickard.
Lettbetongskrue uten forboring pleier å fungere bra i leca, men du må unngå kantene (uansett metode). Lavt turtall på skrutrekkeren, og så snart den sitter må du slippe gassen, en halv omdreining for langt så er risikoen at skruen løsner helt.

Jasså, rekker det med sånne? Kjennes "klent" :)

Unnskyld for sent svar.

M Meizter skrev:
Jasså, rekker det med sånne? Føles "svakt" :)

Beklager sent svar.
Det rekker absolutt! Finnes lecaskruer i ulike dimensjoner, så du kan jo ta en grov dimensjon om du er bekymret. Veldig vanlig at syller til hus festes med lecaskruer om kantbjelken er av leca, så vil ikke være noen problemer med et drivhus.

Kanon takk for svaret, får bli det :)

Rickard.
Sånne skruer er alt annet enn spinkle, de er ganske solide og sitter godt hvis du kjøper riktig lengde, det normale er at hele den gjengede delen av skruen må ned i blokkene.

Sist redigert:
Av egen erfaring så drar fra 6mm treskrue bra i LECA men man må være forsiktig, går det rundt så går det rundt. I tillegg kan det være forskjell mellom ulike blokkleverandører. Mao en 8mm lettbetongskrue av passende lengde holder for väääääääldigt mye. Men de tåler IKKE å bli skrudd inn under strekkbelastning, dvs det man skrur må sitte relativt tett mot allerede. Skader ikke å forbore grovere i det som skal festes for å redusere risikoen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.