Hei!
Jeg og min samboer skal sette opp nattbord på gipsveggen og jeg oppdaget at de skruene og pluggene vi har ikke vil være nok.
Skruene/pluggene vi har nå er universal fra BILTEMA, 3,5 x 40mm.
For at skruen skal nå gjennom bordet og pluggen trenger vi en skrue på minst 60mm, men da vet jeg ikke om pluggene vi har vil være nok.
Har dere noen tips på skrue & plugg vi kan bruke for at det skal sitte ordentlig?
Jeg og min samboer skal sette opp nattbord på gipsveggen og jeg oppdaget at de skruene og pluggene vi har ikke vil være nok.
Skruene/pluggene vi har nå er universal fra BILTEMA, 3,5 x 40mm.
For at skruen skal nå gjennom bordet og pluggen trenger vi en skrue på minst 60mm, men da vet jeg ikke om pluggene vi har vil være nok.
Har dere noen tips på skrue & plugg vi kan bruke for at det skal sitte ordentlig?
Jeg tror ikke vi kommer til å trenge en mollyplugg, vekten blir ikke så stor, selv om tyngdepunktet kommer langt ut da den er 25mm tykk.zarkov skrev:
Det er en pilaster hylle med to plan.
Vi satte opp en med de eksisterende skruene og pluggene, men den sitter ikke 100%.
Hobbyelektriker
· E
· 15 366 innlegg
Er det bare gips og ingenting mer trenger du noe gipsankare, duomax eller mollyplugg. Finnes sikkert noe annet også.
Jeg så meg rundt hjemme og fant noen mollyplugger, men den største jeg fant var ca 55mm.
Noe som jeg tror vil bli for kort når man har trukket sammen pluggen og skal feste skruen.
I morgen får jeg dra ned og kjøpe meg noen større varianter.
Men det føles som overkill å måtte bruke en mollyplugg som har så høy bæreevne.
Noe som jeg tror vil bli for kort når man har trukket sammen pluggen og skal feste skruen.
Hvordan finner man lett ut om det sitter osb-plater bak gipsplatene. Vi bor i et nyprodusert hus og flyttet inn nå i juni. Hvis det skulle være osb-plater, skal jeg vel ikke behøve å bruke mollyplugg. Grunnen til at jeg helst ikke vil ha mollyplugg er at hullene blir så store og stygge.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 094 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.094 innlegg
Du kan jo bore og se om boren kommer ut i et tomrom etter å ha gått gjennom gipsplaten, eller om det da i stedet kommer ut sagmugg fra borehullet. Eller spør styret/huseieren.
Tillegg: Eller om det er eget hus burde opplysningen finnes i underlaget.
Tillegg: Eller om det er eget hus burde opplysningen finnes i underlaget.
Sist redigert:
Et alternativ for å se hvordan veggen er bygget burde jo være å titte i stikkontaktens brønn og se etter hvor dypt den ligger. Trenger man fortsatt å gjøre en undersøkelse med borr så er det skjult under uttaket...
Det handler ikke om bæreevne. Det handler om feste. De fleste "vanlige" skruer får ikke feste i gipsen, så du trenger ikke engang belaste hyllen, ofte er det nok med hyllelens egenvekt for at skruen skal slippe fra gipsen. Derfor trenger man gipsanker (mollyplugg er en variant av det). Pluggen på bildet er ikke ment for gips.Rewston skrev:
Jeg tittet rundt hjemme og fant litt mollyplugg, men den største jeg fant var ca 55mm.
Hvilket jeg tror vil bli for kort når man har trukket sammen pluggen og skal feste skruen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 innlegg
Det er ikke større ankere du trenger, men en lengre skrue.
Skruer finnes på Biltema m.fl.
Ankeret må være for en eller to gips.
Er det kryssfiner/OSB bak, trengs ikke anker.
Protte
Skruer finnes på Biltema m.fl.
Ankeret må være for en eller to gips.
Er det kryssfiner/OSB bak, trengs ikke anker.
Protte
Klikk her for å svare