T
Har kjøpt meg en Harley Davidson. Når jeg begynte å skru litt på den så merket jeg at alle skruene har jo amerikansk standard. Sekskantshodene på bolt passer tommer hylser og ikke mm.
Sekskantskruer er ifølge SAE standard.

Ville bytte disse skruene til svarte. Hadde noen hjemme så tenkte jeg bare skulle bytte rett av når jeg hadde fått dem ut. Men så viste det seg at det ikke bare er hodene som er annerledes, men også gjengene. De er mer grovgjenget enn våre standard skruer.

Noen som vet hva deres gjenger kalles? Jeg tenkte prøve å google dem for å se hvor jeg kan bestille nye. Men må jo vite hva skruene med disse gjengene heter.
Vet dere?
 
Trolig UNC eller UNF, unifieldgjenger "coarse" grov eller "fine", fin gjenge.
 
  • Liker
Intet
  • Laddar…
T
Fotografen Fotografen skrev:
Trolig UNC eller UNF, unifieldgjenger "coarse" grov eller "fine", fin gjenger.
Da om de har grovere gjenger, eller i det minste færre enn vår standard så er det UNC?
 
T Tovin skrev:
Da om de har grovere gjenger, eller i det minste færre gjenger enn vår standard så er det UNC?
Stemmer, UNC er standard tommegjenger (grovere enn mm) og UNF er fine gjenger.
 
  • Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
Ja.
 
Nøye regnet er metrisk også den hovedsakelige standarden i USA selv om det går tregt. Så det riktige er å bore opp alle hull og gjenge om. :D

En gjengemåler er et bra verktøy om du skrur eldre teknikk mer enn bare sykkelen. De er ikke så dyre og klarer å identifisere de fleste vanlige gjengene.
 
Z z_bumbi skrev:
Nøyaktig talt er metrisk også den hovedsakelige standarden i USA men det går tregt.
"We're converting to metric, inch by inch..."
 
  • Liker
  • Elsker
  • Haha
Prodigys og 6 andre
  • Laddar…
Rickard.
Z z_bumbi skrev:
Så det rette er å bore opp alle hull og gjengetappe om. :D
Må bare presisere at han spøker om å gjengetappe om, det eneste verre enn å ha en merkelig gjengetandard er å ha flere gjengetandarder på en og samme maskin.. mvh en Polaris eier 🤬

(Gjengetolk tipset er dog veldig bra ;) )
 
  • Liker
Intet og 1 annen
  • Laddar…
male om skruvene (finnes mange forskjellige metoder for å gjøre metall svart)
 
T
Det var ikke så lett å bestille UNC skrue som jeg trodde.
Trenger å bestille svarte skruer som er tilsvarende M8x35 og M6X40. Men det var ikke bare å søke på M8x35 UNC. De har jo ikke eksakte M8X35 mål.

Hva skal jeg søke på for å finne riktig skrue?
 
Tja, m6 bør tilsvare 1/4 og nærmest m8 er nok 5/16 ...
 
  • Liker
Tovin
  • Laddar…
T Tovin skrev:
Det var ikke så lett å bestille UNC skruer som jeg trodde.
Trenger å bestille svarte skruer som er tilsvarende M8x35 og M6X40. Men det var ikke bare å søke på M8x35 UNC. De har jo ikke eksakte M8X35 mål.

Hva skal jeg søke på for å finne riktig skrue?
Kjenner du noen gamle raggare. De har isåfall kjelleren full av tommegjengede festemidler.
Du skal være glad for at du ikke har en gammel engelsk motorsykkel. Det har jeg. Fire forskjellige gjenger. Engelske tommer samt Whitwort og British cycle thred. De du!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Nøye regnet er metrisk også den hovedsakelige standarden i USA selv om det går tregt. Så det rette er å bore opp alle hullene og gjenge om. :D

En gjengemåler er et bra verktøy om du skrur eldre teknologi mer enn bare sykkelen. De er ikke så dyre og kan identifisere de fleste vanlige gjengene.
Jeg husker når en rakett (En av Ariadne-rakettene om jeg husker riktig) styrtet fordi den amerikanske underleverandøren hadde glemt å oversette sine inndata til tomm, de regnet nemlig med tommer...
 
Du bør vel søke på tommemålene, typ M12 er nærmest en halv tomme osv,
Svart 1/2 tomme vil vel gi noe, resten finnes det vel en liste på å google frem.
 
M8
Svart 5/16 skrue
 
  • Liker
Tovin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.