2.720 lest ·
25 svar
3k lest
25 svar
Skrue med amerikansk standard?
Side 1 av 2
T
Tovin
Hobbysnekker
· Stockholm
· 1 294 innlegg
Tovin
Hobbysnekker
- Stockholm
- 1.294 innlegg
Har kjøpt meg en Harley Davidson. Når jeg begynte å skru litt på den så merket jeg at alle skruene har jo amerikansk standard. Sekskantshodene på bolt passer tommer hylser og ikke mm.
Sekskantskruer er ifølge SAE standard.
Ville bytte disse skruene til svarte. Hadde noen hjemme så tenkte jeg bare skulle bytte rett av når jeg hadde fått dem ut. Men så viste det seg at det ikke bare er hodene som er annerledes, men også gjengene. De er mer grovgjenget enn våre standard skruer.
Noen som vet hva deres gjenger kalles? Jeg tenkte prøve å google dem for å se hvor jeg kan bestille nye. Men må jo vite hva skruene med disse gjengene heter.
Vet dere?
Sekskantskruer er ifølge SAE standard.
Ville bytte disse skruene til svarte. Hadde noen hjemme så tenkte jeg bare skulle bytte rett av når jeg hadde fått dem ut. Men så viste det seg at det ikke bare er hodene som er annerledes, men også gjengene. De er mer grovgjenget enn våre standard skruer.
Noen som vet hva deres gjenger kalles? Jeg tenkte prøve å google dem for å se hvor jeg kan bestille nye. Men må jo vite hva skruene med disse gjengene heter.
Vet dere?
Hobbyelektriker
· E
· 15 372 innlegg
Trolig UNC eller UNF, unifieldgjenger "coarse" grov eller "fine", fin gjenge.
Hobbyelektriker
· E
· 15 372 innlegg
Ja.
Nøye regnet er metrisk også den hovedsakelige standarden i USA selv om det går tregt. Så det riktige er å bore opp alle hull og gjenge om. 
En gjengemåler er et bra verktøy om du skrur eldre teknikk mer enn bare sykkelen. De er ikke så dyre og klarer å identifisere de fleste vanlige gjengene.
En gjengemåler er et bra verktøy om du skrur eldre teknikk mer enn bare sykkelen. De er ikke så dyre og klarer å identifisere de fleste vanlige gjengene.
Hobbyelektriker
· E
· 15 372 innlegg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.414 innlegg
T
Tovin
Hobbysnekker
· Stockholm
· 1 294 innlegg
Tovin
Hobbysnekker
- Stockholm
- 1.294 innlegg
Det var ikke så lett å bestille UNC skrue som jeg trodde.
Trenger å bestille svarte skruer som er tilsvarende M8x35 og M6X40. Men det var ikke bare å søke på M8x35 UNC. De har jo ikke eksakte M8X35 mål.
Hva skal jeg søke på for å finne riktig skrue?
Trenger å bestille svarte skruer som er tilsvarende M8x35 og M6X40. Men det var ikke bare å søke på M8x35 UNC. De har jo ikke eksakte M8X35 mål.
Hva skal jeg søke på for å finne riktig skrue?
Allvitende
· Västra götaland
· 10 928 innlegg
Tja, m6 bør tilsvare 1/4 og nærmest m8 er nok 5/16 ...
Kjenner du noen gamle raggare. De har isåfall kjelleren full av tommegjengede festemidler.T Tovin skrev:
Du skal være glad for at du ikke har en gammel engelsk motorsykkel. Det har jeg. Fire forskjellige gjenger. Engelske tommer samt Whitwort og British cycle thred. De du!
Jeg husker når en rakett (En av Ariadne-rakettene om jeg husker riktig) styrtet fordi den amerikanske underleverandøren hadde glemt å oversette sine inndata til tomm, de regnet nemlig med tommer...Z z_bumbi skrev:
Du bør vel søke på tommemålene, typ M12 er nærmest en halv tomme osv,
Svart 1/2 tomme vil vel gi noe, resten finnes det vel en liste på å google frem.
Svart 1/2 tomme vil vel gi noe, resten finnes det vel en liste på å google frem.
M8
Svart 5/16 skrue
Svart 5/16 skrue