Holder på å bygger et lite halvisolert rom for musikk.
Det er doble gipsvegger med dempelim mellom.
Nå skal jeg sette opp stoff med glassull bak, og stoffet tenker jeg å feste på lekter som jeg legger langs veggen. En i bunnen, en i midten og en i toppen.
Men hva skal jeg bruke for å feste lektene i dobbelgips? Skal man bruke gipsekspander for dette? Eller finnes det noe annet bedre alternativ?
Er en riktig nybegynner, så alle tips, råd og advarsler er velkomne.
Det er doble gipsvegger med dempelim mellom.
Nå skal jeg sette opp stoff med glassull bak, og stoffet tenker jeg å feste på lekter som jeg legger langs veggen. En i bunnen, en i midten og en i toppen.
Men hva skal jeg bruke for å feste lektene i dobbelgips? Skal man bruke gipsekspander for dette? Eller finnes det noe annet bedre alternativ?
Er en riktig nybegynner, så alle tips, råd og advarsler er velkomne.
Personlig ville jeg ha prøvd å bruke en vanlig treskrue som er lang nok til å nå inn og feste i dine bjelker eller lekter som du har festet gipsplatene i.
Det går betydelig raskere og blir betydelig sterkere enn å plugge for lektene.
Det går betydelig raskere og blir betydelig sterkere enn å plugge for lektene.
Høres jo praktisk ut, da må jeg prøve å finne hvor stenderne sitter.
Prøvde med en Metall/spenning/tre detektor som jeg kjøpte på Clas Ohlson, men den fungerer ikke som jeg hadde tenkt meg.
Selv om jeg satte stenderne med cc 60, så er det vanskelig å treffe riktig av og til når stenderen bare er 45 bred.
Antar at jeg skulle vært mer nøyaktig når jeg satte opp stenderne og prøvd å ha nøyaktig kontroll på hvor de havnet.
Eller finnes det noen god triks for å finne disse også nå? Eller er det test-skru og håpe at de fester som gjelder i en sånn situasjon?
Prøvde med en Metall/spenning/tre detektor som jeg kjøpte på Clas Ohlson, men den fungerer ikke som jeg hadde tenkt meg.
Selv om jeg satte stenderne med cc 60, så er det vanskelig å treffe riktig av og til når stenderen bare er 45 bred.
Antar at jeg skulle vært mer nøyaktig når jeg satte opp stenderne og prøvd å ha nøyaktig kontroll på hvor de havnet.
Eller finnes det noen god triks for å finne disse også nå? Eller er det test-skru og håpe at de fester som gjelder i en sånn situasjon?
Nå har jeg bare erfaring med enkelgipsvegger, så jeg vet ikke hvordan det fungerer på dobbelgipsvegg.
Jeg pleier å prøve å måle ut hvor stenderne bør sitte, og så banker man litt lett over veggen så pleier man å kunne lytte seg til hvor stenderne sitter (det blir en mer dump lyd der stenderen sitter). Noen ganger kan man kikke nederst ved gulvet eller øverst ved taket for å se hvor skjøtene sitter på platene, og der bør jo stenderne sitte.
Jeg pleier å prøve å måle ut hvor stenderne bør sitte, og så banker man litt lett over veggen så pleier man å kunne lytte seg til hvor stenderne sitter (det blir en mer dump lyd der stenderen sitter). Noen ganger kan man kikke nederst ved gulvet eller øverst ved taket for å se hvor skjøtene sitter på platene, og der bør jo stenderne sitte.
Jo, jeg klarte til slutt å treffe, men bommet et par ganger. Siden rommet som bygges er lydisolert, er det dobbelt gips med dempelim mellom lagene. I tillegg ligger de forskjøvet, så skjøtene ikke havner på samme sted og i toppen og bunnen går de også på litt forskjellig høyde. Den innerste gipsplaten står f.eks. på en dempematte og den ytre dekker så den. Så å banke fungerer ikke så bra. I alle fall skal det ikke fungere siden hele veggen er såpass isolert med dempelim osv., så det er myke bankelyder over hele overflaten nå.
Men, som sagt, jeg klarte det til slutt og når neste rom skal bygges, skal jeg være mer nøye med å få lektene helt rette for å kunne beregne hvor skruene skal havne.
Nå er det bare innredningen og finishen på vegger og tak igjen.
Men, som sagt, jeg klarte det til slutt og når neste rom skal bygges, skal jeg være mer nøye med å få lektene helt rette for å kunne beregne hvor skruene skal havne.
Nå er det bare innredningen og finishen på vegger og tak igjen.
Klikk her for å svare