S sinclairhacker skrev:
Hei

Er bare amatør, men tenker å bytte husfasaden som ikke går an å renovere på en fornuftig måte, og erstatte med sibirsk lerk fra et mindre sagbruk i nærheten.

Og vurderer også å skru, for å senere kunne skru ut. Krever i mitt tilfelle enda bedre skruer enn de du nevner, «edelstålskruer» som snekkerne prater om, for å ta opp kreftene som lerk kan gi i alle mulige retninger.

Der har jeg fått tips om spesielle varianter fra NKT, eller sjekke med Ejot som har fungert bra i andre prosjekter med lerk, og så mye trenger du ikke å tenke på med fjellpanel.

Men alle jeg har pratet skruer med, som forstår at jeg om x tiår vil kunne skru ut skruen, så er det bare ovennevnte som gjelder. Terrasseskruer går helt bort om det skal stå ubeskyttet.

(vil også bruke jernvitriol og det beskytter jo ikke skruene.)

Men er det et lager som ditt tilfelle, så skal du vel aldri skru av panelet, og da spiller langvarig holdbarhet ingen rolle?

Jeg spurte imidlertid både hos lokalt dyktig byggevarehus, samt med spesialister, og kjøpte man store mengder så kunne jeg raskt få skruer til bra pris, ofte bedre variant enn terrasseskruer, så sjekk gjerne rundt om du vil ha bedre kvalitet.

Er dog ikke nerd på skruer, men synes Bauhaus selv burde kunne gi svar på den størrelsen du vil ha.
Akkurat myke terrasseskruer har jo ingen videre fasthet, men på den andre siden så ruster de aldri. Mange behandlede skruer kan begynne å ruste i hodet etter innsnekring. Måtte det bare være overflaterust, men jeg vil ikke ha det på ubehandlet (eller vitriolbehandlet) panel. Takk for tipset, fant en nkt-variant som nok kan bli bra: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...lskruv/trallskruv-premium-a4-6-0x60-007520797
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Just mjuk terrassekrue har jo ingen videre holdfasthet, men på den annen side så ruster de aldri. Mange behandlede skruer kan jo begynne å ruste i hodet etter innskruing. Muligens er det kun overflaterust, men jeg vil ikke ha det på ubehandlet (eller vitrolbehandlet) panel.
Takk for tipset, fant en nkt-variant som nok kan bli bra:
[lenke]
Hei, ja den varianten så jeg hos Beijer, og høres jo ut som den burde fungere.

Den som var skruenørd der viste dog enda tøffere varianter fra NKT, "ædelskrue" som snekkeren sa, som tålte krefter å forsøke bøyes i harde belastninger i alle retninger uten å gå av, men også være så beskyttet av en behandling/legering, så den ikke engang ga overflaterust. Anbefales av dem i meget spesielle tilfeller, som i mitt med sibirsk lerk.
 
  • Liker
1977bjorn
  • Laddar…
D
M Magnus_Nordmark skrev:
Ikke sammenlignet med å spikre for hånd hvis man bruker en sånn.. ;)

[lenke]

Hva er det for en mal?

lenken fungerer ikke sånn 15 år senere :cool::crysmile:
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.