1.925 lest ·
11 svar
2k lest
11 svar
Skru mens eller etter limt plugg herder/t?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 innlegg
Er det i våtrom(?) så skal du fylle hullet først med silikon, stikke i pluggen, fylle pluggen med silikon og deretter skru. I andre rom spiller det ingen rolle så lenge ikke pluggen vrir seg når du begynner å skru.
Takk for informasjonen.I InsidersUnited skrev:
Det er i våtrom, men mer enn 1,2 m fra dusj og over et element. Tenkte å bruke monteringslim (Pattex No More Nails, som jeg har hjemme). Går det like bra med silikon? Har våtromssilikon hjemme også, men vil sikre at pluggene sitter ordentlig. Noen forskjell på å bruke lim vs silikon?
Dette er pluggene jeg har hjemme. Vet ikke om noen av dem er bedre å bruke for fliser og porøst materiale.
Ja, det er forskjell. Du skal ikke bruke lim i det hele tatt. Pluggen vil holde hvis du bruker en rimelig plugg. Derimot skal du absolutt bruke silikon for å få det tett for vann(damp).
Hva slags veggmateriale er det? Du sier porøst men hva mer spesifikt er det?
Hva slags veggmateriale er det? Du sier porøst men hva mer spesifikt er det?
Okei, det er jo sant.tommib skrev:
Huset (leilighet) bygd 1948. Hardbetong i bærende, men en slags lettbetong i ikke-bærende vegger. Blir alltid svart støv som kommer ut. Har hatt problemer før når man skal feste noe. Man vil ha det på et spesifikt sted og det viser seg å være litt hulrom eller veldig porøst. Tingen jeg skal skru opp kommer jeg til å vri på med jevne mellomrom, så den trenger å sitte ordentlig. Tenkte at jo mer jeg kan sørge for at det sitter, desto bedre.
Noen av pluggene som er uegnet, eller kanskje alle tre?
Helst skal det jo være lettbetongplugg om det er hva du har. De kan dog være vanskelige å få gjennom flisene. Sjekk ut Tox variant, tror den heter Ytox. Fischer GB er ellers bra men den går ikke gjennom flisene på noen rimelig måte.
Okei, skal sjekke. Men er disse ikke i gummi og knurrer seg/trekker seg sammen i hulrommet. Hva er problemet med flis for disse plugger? Har festet opp andre ting med vanlige plugger lik de på bildet som har fungert bra som oftest. Selv om det også av og til har dratt rundt og jeg har måttet gå opp en størrelse eller lage nye hull ved siden av. Som hytommib skrev:
Montering skjer for øvrig i fugene mellom platene. Om det gjør noen forskjell.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 239 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.239 innlegg
Høres ut som slaggstein/slaggplater: https://sv.wikipedia.org/wiki/SlaggtegelM marp68 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 innlegg
Stilig, Den kan du bruke direkte, det er skrue/plugg som holder den, silikonen er bare der for å tette👍
OkeiI InsidersUnited skrev:
Men min tanke var jo å lime pluggen for å forsikre meg om at den virkelig skulle sitte ordentlig fast og ikke begynne å løsne etter en stund når man vrir stengene fram og tilbake, henger ting på dem etc. Skruer og plugger har jo en tendens til å gjøre det etter en stund når det er snakk om bevegelser. Burde jeg kanskje ha brukt montagelim likevel.
Klikk her for å svare