Jeg skal snart starte en utbygging av vårt hus. Stammen til utbyggingen vil bli bygd i 120X45 trevirke. Nå vet jeg at man normalt spikrer en slik stamme med 4 tommers spiker, men jeg er allergisk mot å spikre og har ikke tilgang til noen spikerpistol. Derfor lurer jeg på om det er noe som taler imot å i stedet skru sammen stammen med f.eks. 5X100mm skruer?
 
  • Liker
Panik
  • Laddar…
Det fungerer, men tar lengre tid.

/Kent
 
Jeg skrudde det meste i en gjestehytte på 16-17m2, eksklusive panel på utsiden og rupanelet for taket..
Kjørte det meste med 6*100/120. Men man kan vel også mikse å skru og spikre på andre steder. Den eneste tanken som har dukket opp hos meg er at det blir litt mer arbeid om man skulle ville rive en del og bygge om, men det finnes jo Tigersag.
 
Kjøp bare skruer med torx-hode så vil du nyte når du skrur alt. =D
 
Jeg skrudde store deler av min stamme med torxskrue. Smidig og bra, men ulempen er vel eventuelt at skruer er betydelig dyrere enn spiker.
 
kjøp en spikpicka på harald nyborg for 600:- og en kompressor for 1500:- så er problemet løst...Sparer jo grymt mye tid.

Mvh Nicholas
 
Spikplukk er veldig hyggelig for en proff som gjør rett (forhåpentligvis) i første forsøk. For oss hobbybyggere er det ikke dumt med revers på skrudrill av og til ;)
 
  • Liker
Landbogården
  • Laddar…
mats_o skrev:
Spikpicka er kjempehyggelig for en proff som gjør rett (forhåpentligvis) i første forsøk. For oss hobbybyggere så er det ikke dumt med revers på drillen av og til ;)
Den merkostnaden for skruv i stedet for spik vil du ta igjen når du kanskje ikke er helt sikker når du monterer.
 
Takk for alle råd!
Det hadde jo vært kult med en Paslode stenderpistol, men jeg har ikke helt det rommet i budsjettet... Skrudd regelstamme får det nok bli, takk for tipsene om å bruke torx.
Neste spørsmål er om det går an å bruke skruer beregnet for innendørs bruk, eller om de skal ha en spesiell galvanisering eller noe på dem.
 
Skal du skruve på den såkalte kalde siden gjelder varmforz, men til stamme går det bra med vanlig skrue
 
http://katalog.essve.se/katalog/index.shtml?katftg=V70&katnr=1&katsektnr=121

Jeg bruker disse cutters daglig og kan varmt anbefale dem. Veldig bra skruer som finnes i en rekke størrelser samt for innendørs og utendørs bruk. Selvfølgelig torx, man kan gjenbruke skruen et antall ganger (jeg bygger/og river mye former).

Stammer spiker jeg ofte med Max spikerpistol, http://gothiafastteknik.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=39&cat=105
Disse maskinene har dog en prislapp som effektivt avskrekker hjemmebrukere :p
 
Jeg kan tipse om at Biltema har et veldig stort og rimelig sortiment av Torx skruer.
Jeg planlegger å skru en hel del når jeg bygger rammen til vår utbygging fordi jeg innbiller meg at det blir litt sterkere enn å spikre.

Men jeg har likevel importert en Milwaukee 7100-20 for å kunne spikre uten å få blemmer på mine kontorhender :)
 
Når jeg begynte på byggingen av loftet mitt kjøpte jeg et solid antall spikkasser. Jeg kan dog konstatere at av de større dimensjonene (4-tommer & 5-tommer) ble det veldig mye til overs.

Jeg fikk nemlig et innfall og kjøpte noen pakker SPAX-skruer.

Etter dette var ingenting som før. Det er nesten avhengighetsskapende å skru i stedet for å spikre. :)

Ulempen har allerede blitt nevnt i andre svar. Skrue er betydelig dyrere enn spiker.

Som Mats_o skriver er det dog virkelig hyggelig å kunne "legge i revers" og en skikkelig skrue med T30 torx kan gjenbrukes mange ganger.
 
Jeg har gjort en tilbygging om 80 m2 byggeområde 1,5 plan og ikke brukt en eneste spiker bortsett fra til sutaket på taket som jeg spikret med pistol. Jeg er meget fornøyd med denne løsningen. Det ble jo litt dyrere og tok litt lengre tid, men resultatet er jeg som sagt veldig fornøyd med.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.