Hei!

Jeg skal legge et klikkgulv, Marmoleum. Når jeg nå har revet ut det gamle kjøkkenet som er bygget som en rektangel hele rommet cirka 260 x 650 cm, merker jeg at gulvet etter to meter begynner å helle kraftig, og allerede etter tre meter har det sunket to centimeter for så å stoppe opp og bli jevnt.

Hva gjør jeg? Det blir jo litt rart om benkeskapene er på 90 cm i den ene enden og 92 i den andre?

Det blir vanskelig å heve hele gulvet to centimeter siden jeg har balkongdør på den andre siden av kjøkkenet, og da ville gulvet kommet altfor høyt opp.

??????

2 cm på 3 m er ikke veldig farlig.. Sett benkeskapene på 89 cm på det høyeste punktet. Ellers må du senke gulvet der det er som høyest.

Takk Kimpo for svar, men jeg var uklar. Rommet er veldig avlangt og etter 2 meter begynner skråningen og allerede ved 3 meter er det 2 cm senking, dvs gulvet senker kraftig på en meter (mellom 2. og 3. meter inn i rommet).

Men da kanskje jeg skal forsøke å få en utplanende skråning på 3 meter hvor gulvet senker 2 cm.

?

Jeg kommer på 2 muligheter. Start fra det laveste punktet ved balkongdøren og hev gulvet så mye som mulig der, jevn deretter ut fra det punktet opp til der gulvet er som høyest.
Alternativ 2 er å starte der 3 m ut fra motsatt veggen og fjerne den høyere delen, slik at gulvet fortsetter plant fra det lavere punktet frem til veggen.
Metodene for å gjøre det avhenger av hva du har for gulv i dag? Regler og tre/sponplategulv ville jeg hevet ved å regle opp og utbedre balkongdøren hvis det var nødvendig alternativt høvle av reglene der det er for høyt. Betonggulv ville jeg hevet ved å flytsparkle den lavere delen eller pigge bort den høyere hvis jeg ikke ville jobbe med balkongdøren. Å pigge bort 2 cm betonggulv er ikke noe vanskelig jobb og slik du beskriver det burde flytsparklingen være enda enklere.

Forhåpentligvis er det vel sånn at balkongdøren går utover "fra rommet sett". Da kan du kanskje heve gulvet og også heve terskelen til balkongdøren 2 cm. Det er jo alltid lettere å heve et gulv, enn å senke det!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.