Hei,
Vi har planer om å begynne å renovere et soverom i andre etasje.
Huset er fra slutten av 40-tallet så det er ikke nytt.
Jeg merket at gulvet er ikke helt rett i det rommet, men sjekket litt raskt med laser i dag og det heller opp mot 3-4 cm som mest. Heldigvis ligger døren på det høyeste punktet. Jeg vurderer å hel- eller delvis avrettegulvet for å få det jevnt.
Lurer på om jeg kan legge hard cellplast eller gips på de laveste punktene for å fylle ut rommet og så avrettegulvet over det fram til høyeste punkt, eller avrettegulv 5 mm også over det høyeste punktet, slik at det blir avrettegulv over hele rommet.
Føles som at 30-40 mm avrettegulv på de laveste punktene kan bli tungt for et trebjelkelag.

Finnes det noen synspunkter om fordeler og ulemper?

Håndtegnet plan for gulvutjevning, viser bruk av flytstøp, cellplast og spenn for å justere et skjevt gulv med en høydeforskjell på 4 cm.

• Liker
oscar_uppsala
  • Laddar…
BirgitS
Har du undersøkt hvorfor gulvet luter så mye?
Jeg tenker at hvis det er en pågående setning, er det jo trist å prøve å gjøre gulvet vannrett bare for å oppdage at det luter igjen om 2 år. Har noen tatt bort en vegg på etasjen under som burde ha vært igjen?

Det var en annen tråd nylig hvor noen er ganske sinna fordi en tidligere eier har flytsparklet et tregulv. Det er svært vanskelig å få det bort.

Det kan være vanskelig å flytsparkle tregulv uten at sparklet renner ned der det ikke skal være.

Gulvsponplate, masonittplater (3, 6 mm osv. tykke) og lumppapp (1 mm tykk) er nok bra å bruke for å fylle opp og jevne ut.

• Liker
tyomka og 1 annen
  • Laddar…
Nei, har ikke undersøkt så mye. Huset er gammelt så det hører jo til det vanlige.
Underetasjen derimot føles ganske ok, oppleves ingen større nivåforskjeller.
Målte ikke så nøye så det kan være litt overdrevet med 3-4cm. Vet at eksisterende gulv er lagt ganske uprofesjonelt slik at det oppleves litt luftlommer under laminatet på forskjellige steder, noe som også kan bygge opp litt.
Undertaket i rommet under ser ikke ut til å svaje noe. Så det er vanskelig å si eksakt hvor mye nivåforskjell det egentlig er. Det vil nok merkes når gulvet skal begynne å rives.
Vet også at det ligger forskjellige lag av alt mulig under laminatet.

BirgitS
Om du trenger å rive ned til gulvbjelkene for å få et godt underlag, kan du bygge på bjelkene slik at de blir horisontale i stedet.

Har du sjekket om undertaket i rommet under er horisontalt?

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Ja det kan være et alternativ men mer tidkrevende og antagelig mer kostbart.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.