Holder på å bygge reisverket til garasjen skal man ha skråstag mellom alle stendere eller holder det med hjørnene? Skal ha vindsperre utenpå og gipsplater eller sponplater innvendig!

Du trenger normalt ikke noen stavrer i det hele tatt, annet enn under byggetiden. Platene innvendig og panelet utvendig (for du skal vel ikke bare ha vindpapp..?) kommer til å fylle den funksjonen.

• Liker
Alko
  • Laddar…
ok, Men om man likevel vil være på den sikre siden hvor skal de være? Så man bør begynne med veggene før man dundrer på med tegl osv..

I hjørnene er vel passende i så fall. Det har ikke noen kjempestor betydning, streber du etter et fag så låser du jo hele den veggen i prinsippet.

Om veggen er stævet på en eller annen måte så kan du legge på teglet.

Det holder i prinsippet med en skråstiver per vegg. Du kan også bruke hullbånd. Da må du sette et "kryss" per vegg.

Godt, da setter jeg inn et par strävor for sikkerhets skyld! Så de ikke flytter seg når det blåser.

låser du sammen alle hjørnene kommer det ikke noe sted. når du setter opp første veggen, lodde den begge veier og lås fast, så er det bare å kjøre på!

mvh
snickar estwing

Mikael_L
estwing skrev:
låser du sammen alle hjørnene kommer det ingen vei.
når du setter opp første veggen lodder du den begge veier og låser fast så er det bare å kjøre på!

mvh
snekker estwing
Sikker på det?

Mikael_L skrev:
Sikker på det?
[bild]
morsom skisse.. sånn blir det av 1 eneste vegg. låser du et hjørne med en vegg til må du gå til photoshop å rette linjene dine igjen...
saken er vel den at du har glemt å tegne inn den innfelte bjelken... under hammarbandet! da bøyer ikke veggen seg!
men visst en planke kan man vel banke dit men ikke et must som snedsträva på veggen.
låse et hjørne= spikre sammen veggene i hjørnet, sett en planke fra et fast punkt å loda hjørnet å banke dit planken i hjørnet så LÅSES den!
mvh
snickar estwing

Sist redigert:
Jeg anbefaler hullbåndsvarianten. Tynn og smidig og tar ingen plass for isoleringen :)

Mikael_L
Regelen lengst til høyre + lengst til venstre kan like gjerne være veggene i 90° vinkel.
Hva hindrer at hele denne konstruksjonen bøyer seg når en storm legger sine krefter på siden av huset?
Hammarbandet hjelper, men momentarmen er dog veldig kort der, det mangler dessuten ofte hammarband på gavelsidene.

Men med skråstag eller plate-materiale montert, så huser jeg ingen bekymring, men uten noen av disse to avstivende elementene er jeg ikke så sikker på at man kan anse huset tilstrekkelig avstivet mot sidekrefter.

Men jeg er ingen bygningskonstruktør, så jeg kan jo ta feil.

estwing skrev:
låse et hjørne= spikre sammen veggene i hjørnet, sett et bord fra et fast punkt og lodde hjørnet og bank bordet på plass i hjørnet så den LÅSES!
mvh
snekker estwing
Ja, jeg er heller ikke verken snekker eller bygningskonstruktør, men det vet jeg av praktisk erfaring fra mine reisverk, at det bærende skjelettet blir ikke tilstrekkelig stabilt av at man spikrer sammen stenderne i hjørnene. Heller ikke den innfelte stenderen under toppringen gir noen merkbar stabilitet.
Men så snart man får på plass den minste lille diagonal blir det en enorm forskjell - straks mye stødigere.

Jeg forstår ikke helt hva estwing mener, men en tolkning er at man i tillegg til å spikre sammen stenderne i hjørnene (som er bra, fordi det gjør at man kan slippe reisverket uten at veggene faller sammen) skal sette en ekstra planke på diagonalen. Og i så fall er vi enige.

Sist redigert:
ja en planke på diagonalen på hammarbandet e kanon da låser man men e veien for stolerne.
man sætter vel takstol på en gavl mä mikael? da har man hammarband....

mvh
snekker estwing

ClasseClas
Se på http://www.byggbeskrivningar.se under Utvendig-> Garasje. Skråstag evt. hullbånd anbefales for uisolerte garasjer. For isolerte garasjer er det tilstrekkelig med plater innvendig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.