Hei
Holder akkurat nå på med en grov skisse for drivhuset vi skal bygge om noen måneder.
Tanken er at det blir omtrent 3x2,5 meter og en del glass men også faste veggpartier.
Grunnen vil bestå av en støpt såle deretter lecablokk som blir pusset og en trekonstruksjon for både vegger og tak.
MEN, mitt spørsmål som jeg har forsøkt å finne svar på her men ikke helt lyktes:
hvordan får jeg inn skråstag i drivhuset uten at det blir stygt, kan så klart sette dem der veggpartiene er men disse er ikke større enn ca 100 cm hver.
Hvordan har man løst det når det f.eks. er prefabrikkert og bare glassvegger rundt om?
Holder akkurat nå på med en grov skisse for drivhuset vi skal bygge om noen måneder.
Tanken er at det blir omtrent 3x2,5 meter og en del glass men også faste veggpartier.
Grunnen vil bestå av en støpt såle deretter lecablokk som blir pusset og en trekonstruksjon for både vegger og tak.
MEN, mitt spørsmål som jeg har forsøkt å finne svar på her men ikke helt lyktes:
hvordan får jeg inn skråstag i drivhuset uten at det blir stygt, kan så klart sette dem der veggpartiene er men disse er ikke større enn ca 100 cm hver.
Hvordan har man løst det når det f.eks. er prefabrikkert og bare glassvegger rundt om?
Det er vel litt forskjellig, men på enklere drivhus med stålramme (aluminium?) så har jeg sett wire som sitter fra hjørnene og ned mot gulvet og så er jo glassene/plasten plater som tar en del av den belastningen.B bergquist skrev:Hei
holder akkurat nå på med en grov skisse for drivhuset vi skal bygge om noen måneder.
tanken er at det blir omtrent 3x2.5 meter og en del glass men også faste veggpartier.
Grunnen kommer til å bestå av en støpt såle deretter lecablokk som blir pusset og en trekonstruksjon for både vegger og tak.
MEN, mitt spørsmål som jeg har forsøkt å finne svar på her men ikke riktig har lykkes med:
hvordan får jeg inn skråbånd i drivhuset uten at det blir stygt, kan så klart sette den der veggpartiene er men disse er ikke større enn ca 100 cm hver.
Hvordan har man løst det når det f.eks. er prefab og bare glassvegger rundt om?
I et eller annet tredrivhus som jeg har sett på bilde i et eller annet magasin så hadde de satt skråbånd i tre innenfor stolpene fuget med "halvt i halvt" - det så bra ut da de hadde kvadratiske glass og fulgte målene for disse.
Om dine veggpartier finnes på alle sider og holder litt høyde så kanskje det holder å sette plate materiale der som stiver opp, gitt at det ikke er en utsatt beliggenhet?
Takk for svar, det er en ganske utsatt beliggenhet da vi bor med åpne enger i sør, men ingen beskyttelse verken fra øst, vest eller nord.
På langsidene kommer det til å være 2 stk 50 cm vegger på hver side som er full lengde med innerpanel, kan også sette opp osb hvis det hjelper.
På kortsidene er det ikke mye plass til å sette noen vegg. Imidlertid vil trekanten som blir over vinduene opp til mønet være kledd med panel og ikke glass.
På langsidene kommer det til å være 2 stk 50 cm vegger på hver side som er full lengde med innerpanel, kan også sette opp osb hvis det hjelper.
På kortsidene er det ikke mye plass til å sette noen vegg. Imidlertid vil trekanten som blir over vinduene opp til mønet være kledd med panel og ikke glass.
Oi da, hvor bred må en tverrligge være?
Ville det vært nok om man for eksempel gjør følgende
Langside:
50 cm vegg, vindu, 50 cm vegg, vindu, 50 cm vegg, vindu, 50 cm vegg = hver vegg har en tverrligge
Kortside:
50 cm vegg, vindu, 50 cm vegg
Ville det vært nok om man for eksempel gjør følgende
Langside:
50 cm vegg, vindu, 50 cm vegg, vindu, 50 cm vegg, vindu, 50 cm vegg = hver vegg har en tverrligge
Kortside:
50 cm vegg, vindu, 50 cm vegg
Det er vanskelig å si, det kan holde med de veggene du har på langsidene om du har en OSB eller lignende i den som stiver opp sidelengs, men jeg gjetter at det ville trenges noe mer på kortsidene.
Hvis du setter en kort bit vegg i hvert hjørne så burde det holde, kanskje ikke engang trenger å være 50 cm, men holder med 40. Det handler jo om å få tilstrekkelig motstand for at det ikke skal kalve.
Hvis du setter en kort bit vegg i hvert hjørne så burde det holde, kanskje ikke engang trenger å være 50 cm, men holder med 40. Det handler jo om å få tilstrekkelig motstand for at det ikke skal kalve.
Hmm verdt å teste, får dra sammen en vegg like stor som gavlen og se hvor mye styrke det er i den, takk for tipsene!
Osb og panel blir det på innsiden og så bare panel på utsiden, da kan jeg sette hyller på veggene uten å bry meg om det finnes noe å feste i bak, bortsett fra den spinkle panelen.
Beste investeringen når vi totalrenoverte huset, osb på alle innervegger....
Osb og panel blir det på innsiden og så bare panel på utsiden, da kan jeg sette hyller på veggene uten å bry meg om det finnes noe å feste i bak, bortsett fra den spinkle panelen.
Beste investeringen når vi totalrenoverte huset, osb på alle innervegger....
Ja, OSB under gips/panel er bra greier - både for å kunne skru opp ting der man vil og for å bidra til stabilitet.
Angående å bygge en testvegg, ikke glem at den kan virke stabil i starten, men at vekt høyt oppe (tak og snø) samt vindlaster påvirker mer enn man tror på stabilitet. Når det deretter har stått en stund og har "gynget" litt frem og tilbake, kan det oppstå litt "glipp" i forbindelser som ytterligere påvirker. (ellers er jeg for å gjøre tester
)
Angående å bygge en testvegg, ikke glem at den kan virke stabil i starten, men at vekt høyt oppe (tak og snø) samt vindlaster påvirker mer enn man tror på stabilitet. Når det deretter har stått en stund og har "gynget" litt frem og tilbake, kan det oppstå litt "glipp" i forbindelser som ytterligere påvirker. (ellers er jeg for å gjøre tester
Takk for all hjelp "Testarn" men som du så i en annen tråd så har kommunen stoppet vårt drivhus fordi de har satt strandskydd på den Dam som vi lot naturvårdsverket anlegge på byens åkermarker, dammen er til for å fremme fuglelivet.T Testarn skrev:Ja, OSB under gips/panel er bra greier - både for å kunne skru opp ting der man vil og for å bidra til stabilitet.
Angående å bygge en testvegg så glem ikke at den kan virke stabil til å begynne med, men at vekt høyt opp (tak og snø) samt vindlaster påvirker mer enn man tror på stabilitet. Når det så har stått en stund og har "svingt" litt fram og tilbake så kan det oppstå litt "glapp" i forbindelser som ytterligere påvirker. (ellers er jeg for å gjøre tester)
Klikk her for å svare