Har begynt å skissere et altantak. Det finnes en del tråder om skjærkreftene og at en pergola/altantak kan bli ustabil i sideveis bevegelse om man ikke bruker skråstivere.
1) Kan man i stedet for skråstivere bruke kraftigere vinkeljern?
Altså erstatte disse med kraftige vinkeljern:
(lånt bilde)
2) hvis peleren til mitt altantak skal være 3 m, kan jeg da grave ned stolpen 120 og helle på betong for å få stabilitet?
Kan man i stedet for skråstivere bruke kraftigere vinkeljern?
Det hjelper, men erstatter ikke i alle tilfeller.
DDerbyboy skrev:
kan jeg da grave ned stolpen 120 og helle på betong for å få stabilitet
Det gir stabilitet, men en viss risiko for forkortet levetid når den står i direkte kontakt med fuktvandring via betongen. Tror det er overkill å støpe inn stolpene, skal fungere uten det.
Men det hele henger på hva du skal ha for tak, og om konstruksjonen er forankret i huset. Er det et stabilt tak så stabiliserer det konstruksjonen, forutsatt at en side er forankret i huset.
Sørg for at det er godt stabilisert mens du bygger. Deretter prøv deg fram hvor mye ekstra du trenger, som skråstivere, for at det skal stå stødig.
På terrasser og noen ganger tak ser man at de to ytterste feltene er smalere, for eksempel hvis jeg har cc 100 mellom bjelkene så er de ytterste kanskje bare cc40-50. Hva kalles disse smalere feltene?
Jeg antar at det er for stabiliteten i sideveis retning, men finnes det noen regler for hvor brede disse mindre feltene skal være?