D
Har begynt å skissere et altantak. Det finnes en del tråder om skjærkreftene og at en pergola/altantak kan bli ustabil i sideveis bevegelse om man ikke bruker skråstivere.

1) Kan man i stedet for skråstivere bruke kraftigere vinkeljern?

Altså erstatte disse med kraftige vinkeljern:

Solid trekonstruksjon med stolper og en bjelke, støttet av en skråstrebe, i en hage med trær og busker i bakgrunnen.
(lånt bilde)

2) hvis peleren til mitt altantak skal være 3 m, kan jeg da grave ned stolpen 120 og helle på betong for å få stabilitet?
 
Mats-S
D Derbyboy skrev:
Kan man i stedet for skråstivere bruke kraftigere vinkeljern?
Det hjelper, men erstatter ikke i alle tilfeller.
D Derbyboy skrev:
kan jeg da grave ned stolpen 120 og helle på betong for å få stabilitet
Det gir stabilitet, men en viss risiko for forkortet levetid når den står i direkte kontakt med fuktvandring via betongen. Tror det er overkill å støpe inn stolpene, skal fungere uten det.

Men det hele henger på hva du skal ha for tak, og om konstruksjonen er forankret i huset. Er det et stabilt tak så stabiliserer det konstruksjonen, forutsatt at en side er forankret i huset.

Sørg for at det er godt stabilisert mens du bygger. Deretter prøv deg fram hvor mye ekstra du trenger, som skråstivere, for at det skal stå stødig.
 
  • Liker
Derbyboy
  • Laddar…
D
På terrasser og noen ganger tak ser man at de to ytterste feltene er smalere, for eksempel hvis jeg har cc 100 mellom bjelkene så er de ytterste kanskje bare cc40-50. Hva kalles disse smalere feltene?

Jeg antar at det er for stabiliteten i sideveis retning, men finnes det noen regler for hvor brede disse mindre feltene skal være?
 
D
Eksempel:
 
  • Grunnleggende konstruksjonsskisse med trebjelker og sylindriske betongsøyler, målt til 7300 mm x 600 mm.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.