Jeg har satt opp en isokern blokk-skorstein selv. Nå må jeg pusse den så den ser litt penere ut.
Hvordan gjør man det, bruker man vanlig puss/murmørtel og maler på det etterpå?:confused:
Noen som har noen erfaringer eller kunnskaper å dele?

• Isokern skorstein på rødt metalltak, med synlig omramming for tilslutning til taket. Skorsteinen er ubehandlet og viser betongblokkstrukturen.
Når jeg satte opp min skorstein ble det en del lim til overs, som jeg deretter brukte til å pusse den med - et tynt lag og det gikk ikke i det hele tatt med mye. Min svoger har en lik og slammet den med kalk, og det virket veldig omstendelig, mange lag, og det ble ikke riktig bra heller. Om jeg selv skulle male på pussen ville jeg nok brukt hvit limfarge, som har super dekkende evne og er lett å male på puss med. Over mønet satte jeg på en metallhette for å beskytte mot regn.

Ta vanlig mørtel C
Finnes også farget mørtel å kjøpe.

Hvordan du påfører det er en smak- og designgreie.

Den enkleste måten er å ta på gummihansker og ta mørtelen i hånden og dra ut litt av gangen.
Deretter kan du enten bruke et verktøy, børste eller hånden for å jevne ut alt med forskjellige resultater.

Innvendig går fint med vanlig sandspartel (bredsparkle) og deretter en strukturfarge (eller farge med en skikkelig skje sparkel i).

Lykke til :)

Jeg brukte antikbruk.

Et tips til,
Hvis du maler, så sørg for å bruke "ekte" silikatmaling!

Eksempelvis fra Sto
Det finnes flere på markedet som kalles silikatmalinger, men som ikke er det.

Silikatmalingen puster og sitter så der i mange år uansett regn og fukt, og den er også lett å forbedre om det trengs.

Jeg har ikke brukt silikatmaling på skorstein, men flere ganger på grunnmurer med gode resultater. Men det får ikke sitte igjen malingsrester fra plast eller oljemalinger fra tidligere malinger.

Takk alle for tipsene!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.