Har et hus fra -54 Pusser opp vaskerommet nå, der finnes et hull i veggen til skorsteinen som forrige eier har trykket inn litt isolasjon i. Når jeg ser inn i hullet ser jeg aske mm. Tidligere var det oljefyr - Nå er det fjernvarme. Kan jeg mure igjen hullet eller skal det en ventil dit??? Hvorfor finnes det aske i hullet, det har jo neppe stått en peis i vaskerommet?

Det har vært en peis tidligere i etasjen over. Den er fjernet og murt igjen.

Er det virkelig aske og ikke murstøv eller noe?
Pleier jo å være ventilasjon ellers..
Så ta det rolig med murskjeen og sjekk...;)

Mvh

kan faktisk være sot/aske - i vår vaskerom fra -50 så fantes det tidligere en vedfyrt historie for å varme vann til vask.....

/Fredda

Hm... men hvordan finner jeg ut om det "bare" er å mure igjen?? Helt klart er det at det er aske og halvbrent avispapir i hullet...

Har du selvtrekksventilasjon i huset skader det nok uansett neppe å bruke kanalen til ventilasjon, uansett tidligere bruk. Så mure dit en pen ventil, så har du en viss flyt fra vaskerommet ditt. Trengs det mer, kan du jo gå for en vifteløsning via den kanalen.

linans skrev:
Hm... men hvordan finner jeg ut om det "bare" er å mure igjen?? Helt klart er at det er aske og halvbrent avispapir i hullet...
Gå opp til skorsteinen og gjør en oversikt over hvilken pipe det kan være....Funka det å rope i kanalen.;)..om ikke får du hale ned et tau med en vekt (Har du feierutstyr, bruk det)
Så gjør du som du vil om du til og med setter en pax-vifte i hullet. og lufter ut kjellerfuktigheten.;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.