Sokkelen på vårt gamle hus trenger omsorg. Når håndverkeren banker bort puss, merker han at sokkelen er slettpusset på tidligere sprøytepuss. Problemet er at sprøytepussen er malt med plastmaling.

Håndverkeren mener at dette kan være en skjult feil. Har han rett i det? Verdt å gå videre med det sporet?

Ha det bra alle

Henrik

H Henrik Larsson78 skrev:
Sokkelen på vårt gamle hus trenger pleie. Når håndverkeren slår bort puss, oppdager han at sokkelen er slettpusset på tidligere sprøytpuss. Problemet er at sprøytpussen er malt med plastmaling.

Håndverkeren mener at dette kan være en skjult feil. Har han rett i det? Verdt å gå videre med det sporet?

Ha det godt alle

Henrik
Ja, siden du ikke kunne se at det var sprøytpuss uten å ødelegge plastmalingen.

• Liker
FredrikR og 1 annen
  • Laddar…
Hva er feilen? Hva vil du ha i erstatning?

ingenjören101 juckeyy skrev:
Hva er feilen? Hva vil du ha i erstatning?
Hei! Egentlig to feil. Dels å male med plastfarge på spritpuss og deretter pusse over dette.
Ny puss fester dårlig på plastfarge hvorfor den bør tas bort.

Jeg tenker meg at erstatningen burde være merkostnaden. Har ingen tilbud, men kanskje 50K

Hei! Egentlig to feil. Dels det å male med plastfarge på spritpuss og deretter pusse over dette.
Ny puss fester dårlig på plastfarge, derfor bør den fjernes.

Jeg tenker meg at erstatningen burde være merkostnaden. Har ingen tilbud, men kanskje 50K
Ersättningen baseres på hvor mye sluttprisen i budrunden hadde endret seg om feilen hadde vært kjent under budgivningen, ikke kostnaden for å utbedre. Et bad for 300,000 i en villa til 10 millioner er et for lite problem i den prisklassen f.eks.

Hvor mange kvadratmeter handler det om og hvorfor kan han ikke reparere med et Systempuss i stedet for å rive ned alt på din bekostning? Malt sokkel for å beskytte mot vær er jo veldig vanlig og sjelden noe problem.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Hei! Egentlig to feil. Dels å male med plastmaling på kalkpuss og deretter pusse over dette.
Ny puss fester dårlig på plastmaling, derfor bør den fjernes.

Jeg tenker meg at erstatningen burde være merkostnaden. Har ingen oversikt, men kanskje 50K
Forstår hvordan du tenker, men jeg kan ikke helt se at det utgjør feil i den mening.

Eksempelvis er det "feil" om noen skulle male vegg med takmaling, det er ikke riktig, men det fungerer. Likevel ser det ut til at slettpussen på ditt "gamle" hus har sittet der ganske lenge? Hvor lenge har slettpussen sittet der?

• Liker
mikethebik
  • Laddar…
Jeg tror det er tvilsomt å få dette som en feil. Over tid har man anbefalt alle mulige upassende farger. Og samtidig har det alltid vært "kunnige" som med skråsikkerhet sier at det er feil. På 70-tallet kom jo de såkalte "Tosse Magnusson" fasadene (det var prinsesse Christinas ektemann som importerte metoden fra USA), i praksis en plastmaling som totalt ødela 10 000-talls husfasader.

Fargebransjen hevder for eksempel med en dåres stahet også i dag at deres plastmalinger er egnet på innsiden av kjellervegger. "Det er bra om det blir synlige fuktskader på grunn av malingen, så man ser at det finnes et fuktproblem."

Jeg antar at dette er et relativt gammelt hus. Da får man forvente litt tvilsomme byggemetoder som huset har blitt utsatt for gjennom årene.

H hempularen skrev:
Jeg tror det er tvilsomt å få dette som en feil. Over tid har man anbefalt alle mulige uegnede farger. Og samtidig har det alltid vært "kunnige" som med sikkerhet sier at det er feil. På 70-tallet kom jo de såkalte "Tosse Magnusson" fasadene (Det var prinsesse Christinas ektemann som importerte metoden fra USA), i praksis en plastfarge som totalt ødela titusenvis av husfasader.

Fargebransjen hevder f.eks. med en dåres stahet også i dag at deres plastfarger er egnet på innsiden av kjellervegger. "Det er bra om det blir synlige fuktskader pga. fargen, så man ser at det finnes et fuktproblem".

Jeg antar at dette er et relativt gammelt hus. Da får man forvente seg litt tvilsomme byggemetoder som huset har vært utsatt for i årene.
Du har rett. Huset er fra 1923. Pussarbeidet er sikkert 10 år gammelt og den malte plastmalingen kan være vesentlig eldre. Håndverkeren som bemerket "feilen" er gammel i gamet og troverdig, men jeg tror at det er et langskudd å hevde skjult feil i juridisk forstand selv om det per definisjon er en skjult feil.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.