3.046 lest ·
4 svar
3k lest
4 svar
Skjule sprekk i taket etter fjerning av innervegg
Hei! Hvordan ville dere gjort for å lettest skjule denne sprekken mellom takene? Det har vært en innervegg der tidligere. Har tenkt å ha hulkillist, så hvis jeg må bruke en planke langs kanten eller lignende, kan den ikke være tykkere enn kanten på hulkillisten tenker jeg, for at det ikke skal se rart ut?
Har tenkt på Byggmax hulkill furu:
https://www.byggmax.se/taklist-hålkäl-vit-p08615033
Og den kanten der er typ 8mm, så en planke tykkere enn det vil jo se rart ut.
Det jeg selv har gjort er at jeg fylte i sprekken (det var en trebit langs kanten) med tak som jeg kappet i riktig bredde.
Lurer på om det går an å sparkle, pusse og male kanskje? Det blir vel kanskje ikke like glatt som resten av taket, men samtidig kanskje det blir en sånn sak ingen andre vil se/legge merke til? Hva tror dere?
Setter pris på all hjelp!
Har tenkt på Byggmax hulkill furu:
https://www.byggmax.se/taklist-hålkäl-vit-p08615033
Og den kanten der er typ 8mm, så en planke tykkere enn det vil jo se rart ut.
Det jeg selv har gjort er at jeg fylte i sprekken (det var en trebit langs kanten) med tak som jeg kappet i riktig bredde.
Lurer på om det går an å sparkle, pusse og male kanskje? Det blir vel kanskje ikke like glatt som resten av taket, men samtidig kanskje det blir en sånn sak ingen andre vil se/legge merke til? Hva tror dere?
Setter pris på all hjelp!
Jeg tror det blir utmerket. Det er akkurat som du sier ingen som står og stirrer opp i taket så ofte. Er det bare noenlunde jevnt og samme farge på hele taket, legger man ikke merke til det. Dessuten gjør det ingenting at man ser at det har vært to rom.
Takk for svaret. Du tenkte på det jeg skrev om å sparkle, slipe og male? Hva skal jeg bruke for sparkel da? Ikke mitt fagområdeJiji skrev:
Takk!
Vanlig veggsparkel blir vel bra. Er det veldig dypt kan du jo fylle litt med gipssparkel, eller husfix for den del. Men sannsynligvis trengs det ikke. Sparkle sprekken først og la det tørke i henhold til instruksjonene. Slip om nødvendig. Deretter sparkler du over igjen så det blir jevnt og sliper. Eventuelt må du sparkle litt til og slipe igjen. Mal deretter det du har sparklet og prøv å få litt tekstur i malingen slik at det blir likt resten av taket. Deretter maler du hele taket. Oftest trenger du to strøk med maling. Når hele taket er nymalt vil man bare tenke at det er fint med nymalt tak.
Kult, takk for hjelpen!Jiji skrev:
Vanlig veggsparkel blir vel bra. Er det veldig dypt kan du jo fylle litt med gipssparkel, eller husfix for den delen. Men formodentlig trengs det ikke. Sparkle sprekken først og la tørke i henhold til instruksjonene. Slip om det trengs. Så sparkler du over igjen så det blir jevnt og sliper. Eventuelt må du sparkle litt til og slipe igjen. Mal så det du har sparklet og forsøk å få litt tekstur i malingen slik at det blir likt resten av taket. Deretter maler du hele taket. Oftest trenger du to strøk med maling. Når hele taket er nymalt vil man bare tenke at det er fint med nymalt tak.
Klikk her for å svare