Har en gang med altfor mange dører og vil nå skape litt mer "ro" i gangen ved å sette akustikkpanel på en vegg for å skjule 2 dører som går til et lite lager og vaskerom. Er det noen som har gjort tilsvarende prosjekt og kan dele sine erfaringer?

Begge dørene åpnes "utover" og har derfor hengslene på utsiden, dvs jeg må passe på at hengslene havner mellom ribbene. Jeg tenker å fjerne håndtak/lås og ha en form for "push-to-open" funksjonalitet.

Bilde for oppmerksomhet, dvs ikke min setup. :)
 
  • Veggen med akustikkpanel av trelister i en gang, delvis dekket av et hvitt gardin, parkettgulv.
  • Liker
deldan
  • Laddar…
N nikno skrev:
Har en gang med altfor mange dører og vil nå skape litt mer "ro" i gangen ved å sette akustikkpanel på en vegg for å skjule 2 dører som går til et lite lager og vaskerom. Er det noen som har gjort tilsvarende prosjekt og kan dele sine erfaringer?

Begge dørene åpnes "utover" og har således hengslene på utsiden, dvs jeg må passe på at hengslene havner mellom ribbene. Jeg tenker å fjerne håndtak/lås og ha en form for "push-to-open" funksjonalitet.


Bilde for oppmerksomhet, dvs ikke min setup. :)
Ikke mye svar 😂 - men jeg tar sjansen på å dele mitt resultat.
 
  • Vegghengt skap med vertikale trepaneler og diskret håndtak.
  • Liker
  • Elsker
Jonas Hedin2 og 25 andre
  • Laddar…
Veldig pent! Hva slags dører er det? Hvordan festet du panelet? Noen låsekasse på dørene? Legg gjerne opp mer detaljerte bilder!
 
  • Liker
nikno
  • Laddar…
J Jokv skrev:
Veldig fint! Hva slags dører er det? Hvordan festet du panelet? Noen låsekasse på dørene? Legg gjerne opp mer detaljerte bilder!
Takk! Det er vanlige innerdører som hadde Assa Abloy håndtak/lås på seg. Disse skrudde jeg bort og satte sk. rullelås (tenk badstue), som passet perfekt i kassen. De nye håndtakene er vanlige Habo for typ kjøkkenskuffer.

Jeg leide ut arbeidet til en snekker da jeg ikke syntes jeg hadde riktig verktøy, tok en dag for ham. Han festet panelene med "tilhørende" skrue. Han klarte også å flytte en av dørene ca. 5mm i sidelengs for å holde ribbeavstanden og slippe å kløyve en ribbe.

Kan legge opp noen flere bilder litt senere.
 
  • Liker
Anderscurl og 3 andre
  • Laddar…
Alle tiders! 👍
 
  • Liker
nikno
  • Laddar…
Noen flere detaljbilder nedenfor.

Det som ikke er løst er en form for dekning av hullene der lås og håndtak satt på innsiden av dørene. Så at det finnes dekkbrikker som skrus sammen med en dekkbrikke på den andre siden - men det er for sent nå 🤠. Forslag og ideer mottas med takk.
 
  • Brun dør med sorte striper og et hengsel, sett fra innsiden.
  • Dørkarm med trepanel og en svart beslag som dekker en del av låsmekanismen. Mangler deksel for tidligere lås- og håndtaksplasseringer.
  • Close-up av en dørkant med synlige hull der lås og håndtak tidligere var montert, med lysbryter i bakgrunnen.
  • Liker
Jonas Hedin2 og 3 andre
  • Laddar…
K
Kjøp dekkbrikkene, men lim dem fast i stedet for å skru?
 
  • Liker
nikno
  • Laddar…
Jeg ville sparklet igjen hullene med noe multispakkel.
Ellers kanskje limte eller skrudde Doslock til apparatbokser (enkle å modifisere med en saks/kniv om størrelsen er for stor)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.