Holder på å bygge kjøkken i vårt gamle hus og skal sette opp en ny hjertemur. Da jeg tok ned kledningen på takbjelkene fant jeg denne skjøten som jeg synes ser alt annet enn bra ut... Både utførelsen og spesielt konstruksjonen! Vil delen til høyre bøye seg nedover, er det jo ingenting som hindrer den...

Skarvete bjelker i et gammelt tak med synlige skjøter og sprekker. Trepaneler dekker deler av taket, og en rødfarget snor henger ned.

Byggeområde i et gammelt hus med synlige takbjelker, trepanel på veggene og verktøy i nærheten, inkludert en spade og materialer.

Hjertemuren går 5-10 cm til venstre for skjøten. Jeg tenker på 2 alternativer for å forsøke å styrke skjøten:
1. Bøye 2 plattjern til U og skru fast i både øvre og nedre del av skjøten. På den måten henger den nedre delen i det minste i den øvre.
2. Trekke 1 eller 2 vognbolt gjennom skjøten og opp på loftet. På loftet vurderer jeg da å legge en lekt oppå bjelken som boltene kan gå gjennom. Er det nødvendig? I så fall hvor lang bør den være?

Finnes det noen annen mer fornuftig løsning? Vi skal ha bjelkene synlige, så det å bare skru på en lekt på hver side går dessverre bort...

Sist redigert:
Beklager, men en slik stygg skjøt skal vel ikke være synlig?
Er du sikker på at det ikke er noe annet som holder sammen skjøten? Hvorfor bryter den ikke sammen med det samme?
En regel ovenfor med to bolter gjennom skjøten gir nok neppe ekstra styrke i det hele tatt.
Hvis jeg var deg ville jeg ha satt lange 2tom6 på hver side av bjelkene, dekkende skjøten, og spikret i skikkelig.

Nei, skarven er vel ikke direkte vakker... Men siden de andre 4 bjelkene vil være synlige i rommet, blir det rart med en bjelke med påspikrede lekter. Noe holder antageligvis sammen skarven i dag, men det er ikke synlig. Eller så henger høyre delen bare i loftsgulvet?

Hvorfor skulle ikke 2 bolter gjennom hele skarven gi den styrken som trengs? I salongen henger jo alle takbjelkene i bolter som går opp til en "taksperre" på loftet i stedet for at det er en bærevegg. Denne konstruksjonen har jo holdt i nærmere 200 år, så helt gal kan den vel ikke være...

Jeg gjetter at det en gang i tiden har stått en vegg under skjøten.

At den nå henger fritt er en nyere oppfinnelse.

Er det bare kaldloft oppå?
Da kan du jo ha en skjøtebjelke og dra noen vognbolt igjennom, som du var inne på.
Det er jo ingen nevneverdig last på bjelken fra loftet, såfremt du ikke har lastet loftet fullt med tunge ting.

Skal du ha den nye hjertemuren omtrent der støtten skimtes til venstre på bildet?
I så fall kan du jo sette en eller to (doble) 2x8" på loftet, fra yttervegg til hjertemur over den nå fritt hengende bjelken. Hvorvidt en eller to trengs avhenger av eventuell last på loftet.
Ikke glem å binde sammen de to skjøtede bitene i lengderetningen, siden det pleier å være strekkrefter i dem fra takstolene, (så ikke ytterveggene buler ut).

Det er bare en kaldloft over og vi kommer ikke til å bruke det til oppbevaring. Hjertveggen havner mellom stempelet og skjøten så en regel fra yttervegg til hjertvegg går fint.

Om jeg setter en 2x8", vil jeg trenge bolter som er 400-450mm lange, hvor får man tak i det? Finnes det i vanlige byggevarehus?

Ja det finnes skruer som er så lange, men det er nok mest økonomisk å bruke gjengestang.

Eller så går det kanskje an å sette plåtvinkler i den nye smale og dra med f.eks. fransk skru ned i den brede gamle bjelken?

Og slik ble løsningen:

Rostfritt plattjern med tre M12 gjengestenger er montert i en trehvelv under taket, infelt i bjelken for å støtte konstruksjonen.

5x30mm rustfritt flattjern med 3 stk M12 gjengestenger.

Bilde av et loft med en bjelke hvor et 5x30mm rustfritt flattjern er festet med tre M12 gjengestenger, omgivelse med rot og utstyr.

Regelen på loftet går et godt stykke over hjertevegg og så langt ut mot ytterveggen som mulig. Nå får vi håpe det holder :-)

Flattjernet er felt inn i bjelken og vil bli dekket over med en passende trebit etter hvert.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.