Holder på med renovering av loftet og i noen rom skal det bli en høy gulvlist. Jeg har tenkt å først sette en remse 4 mm MDF fra gulvet og ca. 350 mm opp. Utenpå denne festes så gulvlisten og til slutt en falset brystlist øverst. Alt males med linoljemaling. Noe jeg grubler på er hvordan man best skarver MDF-en der det ikke går å få full lengde? Fase kantene lett og sparkle? Gammelt trehus så det føles som det sprekker opp ganske snart. Eller en forsterkningsremse som sparkles inn? Eller blir det best å bare støte kant mot kant og male? Takknemlig for alle idéer og erfaringer!

//Bernieberg

Jeg fikk tipset om at når jeg skal forlenge gulvlistene, bør jeg sage endene i 45 grader da det visstnok skulle synes mindre da. Har ikke testet det ennå, men kanskje finnes det noen som kan bekrefte det?

//Brinken

kapi skrev:
Jeg fikk tipset at når jeg skal forlenge gulvlistene å sage endene i 45 grader da det tydeligvis skulle synes mindre da. Har ikke testet det ennå men kanskje finnes det noen som kan bekrefte det?

//Brinken
Stemmer bra, litt trelim på det og saken er biff

Blir det sterkt nok til å sparkle skjøten og få det til å holde tror dere?

S
4 mm MDF er ganske sladrende.
Jeg ville bryte kantene litt der delene møtes og male. Da blir det en penere kant enn når sparklet sprekker.

T
Jeg ville bryte kantene en aning og fuge med en myk fuge før jeg malte for at det ikke skal sprekke hvis huset beveger seg.
Skulle tro at linoljemalingen "biter" på latexfug hvis det er akseptabelt, ellers se om du kan finne en linoljebaserad sparkel som ikke herder for mye eller i siste hånd se på linoljekitt og kanskje arbeide inn litt mer kritt for at det skal bli litt hardere.

Ser man på litt eldre møbler som er malt med linoljemaling, så er de noen ganger sparklet i skjøter med en linoljebasert sparkel som er hard, men som likevel er litt fleksibel, slik at ikke malingen brytes opp. I eldre hus kan lister være sparklet i skjøter/skarver med gips, som jo ikke er så tilgivende – og det fungerte. På den annen side var treverket tørt og formstabilt på en annen måte enn det du kan kjøpe i byggevarehandelen i dag, men burde tilsvare den MDF-en du tenker å bruke. Den skal jo være formstabil (og tørr).

Linoljemaling er jo også generelt litt mer fleksibel enn "moderne" lakkmalinger med harpikser i, så det burde fungere.

Prøver nok med litt mykfug. Har brukt det sammen med linolje tidligere i prosjektet og det har fungert fint. Å få en helt usynlig skjøt som holder over tid tror jeg er vanskelig å lykkes med.

Det endte med at jeg faset kantene lett og sparklet glatt (oljesparkel). Ble litt grådig og ville veldig gjerne ha en usynlig skjøt, og det blir ikke helt perfekt med en mykfog (når jeg gjør det i alle fall). Og på det tre strøk linoljemaling. Får se om det holder...

P
Holdt det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.