emde skrev:
Dog pleier disse å være noe bedre hvis du bruker to stk etter hverandre
http://www.biltema.se/sv/Bat/Monteringsdetaljer/Schackel/Wirelas-251120/
Men det avhenger som sagt av hvilke krefter wiren skal tåle, men varianten fra Biltema (finnes på andre steder også) pleier å bli sterk hvis du bruker to stk per skjøt. Det finnes veldig avanserte skjøter som blant annet brukes til rigg for båter, men disse er ganske dyre.
Sist redigert:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Avhengig av wirens konstruksjon kan wiren splittes (= skjøtes for landkrabber).supremo skrev:
Hvordan ser wiren ut?

Dvs antall tråder, hvordan er trådene gruppert?
De vanligste er 1x19, 7x7 og 7x19 trådet.
Men beste og enkleste måten å skjøte er å lage en løkke i hver del med kaus og taluritlåser.
Her kan du finne mye godsaker:
http://www.vajerman.se/
Om TS stiller spørsmålet her på BH så kan han/hun antageligvis ikke spleise en tamp og fremfor alt ikke en wire. Knapt noen som spleiser en 6 mm wire heller uten å bytte den ut 
Talurit er bra men da kreves det at man har presseverktøy alternativt at man lar et firma presse det for seg men da kan man jo like gjerne gjøre en rett skjøt med en pressehylse og få ganske bra styrke for det blir penere enn å bruke kaus.
Hvis det er viktig med styrken og utseendet så er det beste å finne et riggverksted som jobber med rigger til seilbåter for de kan gjøre en pressing for en liten sum. I Stockholm kan man f.eks. gå til Benns Rigg men det er bare å sjekke med nærmeste rigger.
Talurit er bra men da kreves det at man har presseverktøy alternativt at man lar et firma presse det for seg men da kan man jo like gjerne gjøre en rett skjøt med en pressehylse og få ganske bra styrke for det blir penere enn å bruke kaus.
Hvis det er viktig med styrken og utseendet så er det beste å finne et riggverksted som jobber med rigger til seilbåter for de kan gjøre en pressing for en liten sum. I Stockholm kan man f.eks. gå til Benns Rigg men det er bare å sjekke med nærmeste rigger.
Sist redigert:
Takk for alle svar.
Jeg trenger å felle et tre og da bruke vaier for å styre fallretningen. Den vaier jeg har mangler cirka to meter lengde dit jeg vil feste.
Treet er ikke veldig stort, kanskje 6 meter høyt og kanskje 25-30 cm i diameter. Det finnes kanskje ikke enkle låser å kjøpe for en slik kraft, så det er kanskje bedre å skaffe en lengre vaier? (Selv om jeg helst vil slippe det)
Jeg trenger å felle et tre og da bruke vaier for å styre fallretningen. Den vaier jeg har mangler cirka to meter lengde dit jeg vil feste.
Treet er ikke veldig stort, kanskje 6 meter høyt og kanskje 25-30 cm i diameter. Det finnes kanskje ikke enkle låser å kjøpe for en slik kraft, så det er kanskje bedre å skaffe en lengre vaier? (Selv om jeg helst vil slippe det)
Låsen er nok ikke problemet for om du folder en løkke på wiren og låser med to stk. lås av den typen som fantes på bildet fra Biltema så holder låsen. Så skjøter du ved å lage en lik løkke gjennom den første på neste wire og låser også den med minst to låser så glir det ikke. Så om en 6 mm wire holder for det du skal gjøre kommer an på wirens kvalitet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hvorfor ikke bruke et tau i stedet? Mye mer håndterbart.supremo skrev:Takk for alle svar.
Jeg trenger å felle et tre og bruke vaier for å styre fallretningen. Den vaieren jeg har mangler omtrent to meter lengde til der jeg vil feste.
Treet er ikke veldig stort, kanskje 6 meter høyt og kanskje 25-30 cm i diameter. Det finnes kanskje ikke enkle låser å kjøpe for en slik kraft, så det er kanskje bedre å skaffe lenger vaier? (Selv om jeg helst vil unngå det)
6mm (133-trådig) wire har en bruddgrense på 2000kg
Wire med stående rigg (færre tråder, men kraftigere) tåler 2800kg (bruddgrense)
Slå en dobbelslag mellom vaierne, det vil holde for det du skal bruke det til...
Wire med stående rigg (færre tråder, men kraftigere) tåler 2800kg (bruddgrense)
Slå en dobbelslag mellom vaierne, det vil holde for det du skal bruke det til...
Klikk her for å svare