Hei!
Har tenkt å erstatte en bærende vegg med en limtrebjelke. Har hittil bare tatt ned all gipsen og merket da at den eksisterende limtrebjelken som støtter opp balkongen bare går ca 2m inn. Den resterende delen av veggen er omtrent 4m der en ny bjelke trengs. Ville bare høre om det er muligheter for å skjøte sammen disse. Det er dog ikke noe jeg har tenkt å gi meg på uten konsultasjon med konstruktør.
Den gamle bjelken har målene 90x300, og standardmål nå for tiden i nærheten er jo 90x315.
Min første tanke var å sette en søyle der på begge bjelkene men det føles kjedelig om det ikke trengs. Man vil jo ha det åpent
Huset er på 1½ plan fra -75.
Har tenkt å erstatte en bærende vegg med en limtrebjelke. Har hittil bare tatt ned all gipsen og merket da at den eksisterende limtrebjelken som støtter opp balkongen bare går ca 2m inn. Den resterende delen av veggen er omtrent 4m der en ny bjelke trengs. Ville bare høre om det er muligheter for å skjøte sammen disse. Det er dog ikke noe jeg har tenkt å gi meg på uten konsultasjon med konstruktør.
Den gamle bjelken har målene 90x300, og standardmål nå for tiden i nærheten er jo 90x315.
Min første tanke var å sette en søyle der på begge bjelkene men det føles kjedelig om det ikke trengs. Man vil jo ha det åpent
Huset er på 1½ plan fra -75.
Hvis du har tenkt at også stenderne under den eksisterende bjelken skal fjernes, vil du måtte få hele bæringen beregnet på nytt. Isåfall fjerner du jo også grunnlaget for den eksisterende bjelken. Regn med at det vil være behov for en kraftigere bjelke!
OK. Men den nye bjelken må ha en tilstrekkelig sterk støtte. Ikke helt sikkert at den gamle bjelkens støtte er tilstrekkelig også for den nye bjelken. Mer enn dette kan ikke sies uten å undersøke mer nøye på stedet. Regn i hvert fall med at den nye bjelken nok blir større.
ja ifølge beregningsprogrammene som finnes, så ville en 115x315 bjelke være nok hvis den er plassert på to søyler. Så vet jeg jo ikke hva den gamle bjelken hviler på i veggen. Det tryggeste er nok å sette to individuelle søyler ved skjøten iallfall.
Du bør nok unngå å skjøte den eksisterende limtrebjelken og i stedet fokusere på å legge inn en helt ny limtrebjelke hele veien. I hvert fall hvis du vil unngå søyler ved skjøten. Ellers vil bæreevnen for det som hviler både på den eksisterende og den forlengede bjelken gå til skogs.
Det finnes imidlertid en måte å henge opp skjøten på og slippe søylen under. Da må du først ha en bjelke som tåler den gjenværende belastningen. Og den kan bli annerledes i dimensjon enn den eksisterende og derfor kreve påsalning av den eksisterende for å gjøre det mulig å skjøte.
Hvis du deretter lager en spennstol av jern på begge, kan du muligens klare deg uten å legge inn en helt ny bjelke hele veien, men det får din konstruktør regne på. Jeg beskriver bare her fremgangsmåten.
I skjøtepunktet skal det være et flatjern i nedre kant av bjelkene. I hver ende skal det finnes tilsvarende flatjern i øvre kant av bjelkene. På begge sider av limtrebjelkene skal det være et rundjern som går fra øvre kant på den ene siden nedom flatjernet i skjøtemidten og opp til flatjernet i øvre kant av bjelken i den andre enden. Ved å spenne rundjernene med en høyre-venstergjenget skrue av samme type som man spenner vantene med på en seilbåt (men med kraftigere dimensjoner) er det mulig å løfte punktet under skjøten.
Konstruktøren må da beregne både bjelker og jern for alle kreftene som kommer til å bli resultatet. Spesiell vekt bør legges på at det er risiko for knekk og kantrevning i limtrebjelkene for den trykkraften som følger av løftet i rundjernene. Også skjærkreftene i forankringen av begge flatjernene i øvre kant er vel verdt å studere.
___________________________
Byggeren
Det finnes imidlertid en måte å henge opp skjøten på og slippe søylen under. Da må du først ha en bjelke som tåler den gjenværende belastningen. Og den kan bli annerledes i dimensjon enn den eksisterende og derfor kreve påsalning av den eksisterende for å gjøre det mulig å skjøte.
Hvis du deretter lager en spennstol av jern på begge, kan du muligens klare deg uten å legge inn en helt ny bjelke hele veien, men det får din konstruktør regne på. Jeg beskriver bare her fremgangsmåten.
I skjøtepunktet skal det være et flatjern i nedre kant av bjelkene. I hver ende skal det finnes tilsvarende flatjern i øvre kant av bjelkene. På begge sider av limtrebjelkene skal det være et rundjern som går fra øvre kant på den ene siden nedom flatjernet i skjøtemidten og opp til flatjernet i øvre kant av bjelken i den andre enden. Ved å spenne rundjernene med en høyre-venstergjenget skrue av samme type som man spenner vantene med på en seilbåt (men med kraftigere dimensjoner) er det mulig å løfte punktet under skjøten.
Konstruktøren må da beregne både bjelker og jern for alle kreftene som kommer til å bli resultatet. Spesiell vekt bør legges på at det er risiko for knekk og kantrevning i limtrebjelkene for den trykkraften som følger av løftet i rundjernene. Også skjærkreftene i forankringen av begge flatjernene i øvre kant er vel verdt å studere.
___________________________
Byggeren
Klikk her for å svare

