Hei alle sammen,
Kan man skjøte limtrebjelker på høyden?
Jeg skal montere et uterom med pulttak, men for å få til ordentlig takvinkel, må veggbjelken til uterommet plasseres over fasaden som uterommet står mot. Garasjebygg med flatt tak.
Jeg tenkte å bolte fast en limtrebjelke 42x450 mot takstolene på garasjetaket. Denne limtrebjelken vil da stikke opp ca. 150 mm over taket på garasjebygget. På denne limtrebjelken plasseres veggbjelken til uterommet på 42x225. Deretter skjøter jeg sammen de to limtrebjelkene med ca. 300 mm langt flattjern/hullplate med gjennomgående bolt og skive på begge sider av limtrebjelkene. Bjelkenes lengde er nesten 6,7 m.
Kan man gjøre dette? Det vil være ca. 150+225 = 375 mm som stikker opp over taket uterommet står mot, så det vil jo være en del vindkrefter som presser på skjøten.
Kan man skjøte limtrebjelker på høyden?
Jeg skal montere et uterom med pulttak, men for å få til ordentlig takvinkel, må veggbjelken til uterommet plasseres over fasaden som uterommet står mot. Garasjebygg med flatt tak.
Jeg tenkte å bolte fast en limtrebjelke 42x450 mot takstolene på garasjetaket. Denne limtrebjelken vil da stikke opp ca. 150 mm over taket på garasjebygget. På denne limtrebjelken plasseres veggbjelken til uterommet på 42x225. Deretter skjøter jeg sammen de to limtrebjelkene med ca. 300 mm langt flattjern/hullplate med gjennomgående bolt og skive på begge sider av limtrebjelkene. Bjelkenes lengde er nesten 6,7 m.
Kan man gjøre dette? Det vil være ca. 150+225 = 375 mm som stikker opp over taket uterommet står mot, så det vil jo være en del vindkrefter som presser på skjøten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
For å få full samvirkning mellom trevirke på høyden må delene være limt. Skruelim kan være upraktisk, og da må man bruke tvinger og limknektar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Du burde kunne bestille en balk fra fabrikken som har riktig høyde.
Protte
Protte
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Rörmokaren har flyttat upp fördelarskåpet och skarvat kopparrören under
Vatten & Avlopp -
treledare går över till fyrledare (skarvad fas), varför?
El -
Skarva avlopp 95mm invändigt
Vatten & Avlopp -
Skarva två limträbalkar "osynligt" för hus i 90 vinkel?
Lösvirke & Timmerhus -
Skjøte limtrebjelker
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi