Kommer til å ha et behov for å legge gipsplatene liggende på to vegger i et rom. Veggene skal males, derfor bør sparklingen gjøres ekstra jevn og pen og absolutt ikke få sprekker.

Hvordan gjør man i kortendeskjøtene når gipsplatene bare har nedsenking langs langsidene? Gipsplater i tak er vel relativt vanlig, og da bør jo samme problem oppstå.

Kommer til å avstive bak alle skjøtene (lang- og kortsider).

Takknemlig for svar.

La igjen en liten glippe, veldig liten, så sparkler du bare.

Jeg er ikke proff, det er bare så jeg ville gjort det.

Skal man ha stripe på da? Ellers vil det jo sprekke når treet beveger seg. Stripa kommer jo oppå platen, noe som krever ganske bred sparkel for at det ikke skal synes.

Om jeg hadde tapetsert ville jeg driti i remsen, nå vet jeg ikke.
Følsomt når du bare skal male direkte på. Vil ikke at det sprekker jo, Synes med en gang.

Du skal fase platene i kortendene, så du får som en v-fuge når de møter hverandre.
Skal du veve før du maler eller male direkte på?
Maler du direkte på sett en vevremse da, skal du veve, kommer ingen remse være nødvendig, vevremser bruker du da man tapetserer eller maler direkte på f.eks gipsplater.

Tenkte mål direkte på, dvs ingen vev.

Altså:
- fase platene i skjøten så jeg får v-fuge (med f.eks. surform?)
- sparkle fugen
- remse
- sparkle bredt

Kunne det funke?

Som jeg skrev i en annen tråd så finnes det gips som er forsenket rundt om for å kunne ha remse der.

For best holdbarhet, sørg for å bruke en papirrems og ikke glassfiberrems i skjøtene.

Mikael_L
Ta i trä skrev:
Tenkte maling direkte på, dvs ingen vev.

Altså:
- felle platene i skjøten så jeg får v-fuge (med f.eks. surform?)
- sparkle fugen
- remse
- sparkle bredt

Kunne det funke?
Akkurat så gjorde jeg i garasjetaket. Alle skjøtene der hadde sprukket ett år senere. :@
Jeg brukte glassfiberremse, skulle jeg gjøre det om igjen i dag så ville jeg brukt papirremse.

For på veggene satte jeg glassfiberremse langs en langvegg og papirremse på den andre, bare som et eksperiment, og også på veggene sprakk det i alle skjøtene med glassfiber, men ikke i noen med papirremse.

• Liker
Smittan
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Akkurat slik gjorde jeg i garasjetaket. Alle skjøter der hadde sprukket et år senere. :@
Jeg brukte glassfiberremse, skulle jeg gjort det om igjen i dag så ville jeg brukt papirremse.

For på veggene satt jeg glassfiberremse langs en langvegg og papirremse på den andre, bare som et eksperiment, og også på veggene sprakk det i alle skjøter med glassfiber, men ikke i noen med papirremse.
Det høres rart ut, jeg har bare brukt glassfiberremser overalt, i ca. 100 skjøter både i garasjen og i huset, og jeg har ennå ikke sett en eneste sprekk.

Gabbe1 skrev:
Det høres rart ut, jeg har kun brukt glassfiberremser overalt, i ca 100 skjøter både i garasjen og i huset og jeg har enda ikke sett en eneste sprekk.
Ikke så rart da dere ikke har arbeidet i samme garasje. :)
Underlaget og konstruksjonens stabilitet har jo stor betydning for om det kommer til å sprekke eller ikke. I enkelte tilfeller fungerer glassfiberremse, andre ikke. Det samme med papirremsen som heller ikke tåler hva som helst.

Mikael_L skrev:
Akkurat så gjorde jeg i garasjetaket. Alle skjøtene der hadde sprukket et år senere. :@
Jeg brukte glassfiberremse, skulle jeg gjøre det om i dag ville jeg brukt papirremse.

For på veggene satte jeg glassfiberremse langs en langvegg og papirremse på den andre, bare som et eksperiment, og også på veggene sprakk det i alle skjøtene med glassfiber, men ikke i noen med papirremse.
Har du store temperaturvariasjoner i garasjen din?

Mikael_L
Ikke oppvarmet, så ja, ganske store.

Jeg hadde faset kantene sparklet og satt microlite (helt glatt vev) og malt

Får vel kjøre samme moment som jeg beskrev ovenfor da, men med papirstrimmel, og håpe på det beste.

Forutsatt at jeg ikke får tak i plater som er forsenket rundt altså.

Takk til alle som har svart!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.