Står i begrep om å utvide en speildør for å fortsatt kunne bruke den gamle stilen til en skyvedør. Ideen er å på en eller annen måte sette sammen en hel dør med en halv, og på den måten få 1,5 dør, dvs. ca. 120 cm dør - perfekt som skyvedør. MEN hvordan gjør man dette i praksis? Hvordan sammenføyer jeg dem med minimal risiko for at de beveger seg=>sprekker i malingen. Hvordan oppnår man fornuftig presisjon i passformen mellom dørdelene? Hvordan får jeg delene til å holde sammen med fornuftig styrke?
MEGET takknemlig for alle ideer!
Mvh,
John
MEGET takknemlig for alle ideer!
Mvh,
John
Man fjerner speilene og lager nye speil og skjøter i rammen....jmw skrev:Står i begrepp att utvide en speildør for å fortsatt kunne bruke den gamle stilen til en skyvedør. Ideen er å på en eller annen måte skjøte sammen en hel dør med en halv, og på den måten få 1.5 dør, dvs ca 120 cm dør - perfekt som skyvedør. MEN hvordan gjør man dette i praksis? Hvordan sammenføyer jeg dem med minimal risiko for at de beveger seg => sprekkdannelse i malingen. Hvordan oppnår man fornuftig presisjon i tilpasningen mellom dørene? Hvordan får jeg delene til å henge sammen med fornuftig styrke?
VELDIG takknemlig for alle ideer!![]()
Mvh,
John
Jeg ville ha gjort dørene smalere og limt dem sammen (dobbelt speil).
Ta fra hverandre begge dørene i deler. Klyv bort en remse i midten av alle speilene og lim sammen igjen, kapp over, midtstykke og understykke.
Ta fra hverandre begge dørene i deler. Klyv bort en remse i midten av alle speilene og lim sammen igjen, kapp over, midtstykke og understykke.
Nå vet jeg ikke hvordan du har tenkt å bruke døren altså stil på resten, hvor i rommet, innebygd eller utenpåliggende, men på rett sted tror jeg at det hadde vært fint å felle inn glass (opaque eller gjennomsiktig, kanskje med et pent mønster?) i bakkanten på skyvedøren med en ramme som matcher ytterkanten på dørbladet.
Med et stilig falskt sandblåst mønster (sånt som man klistrer på) tror jeg at det kan bli skikkelig kult.
Litt overraskelseseffekt når man lukker døren.
Med et stilig falskt sandblåst mønster (sånt som man klistrer på) tror jeg at det kan bli skikkelig kult.
Litt overraskelseseffekt når man lukker døren.
Hadde tatt døra som skal brukes. Klyvd den på midten. Med fordel med festo sag og skinne eller benksag. Og så sage bort så mye som trengs fra reserve bladet. Og så kexet og limte sammen delene og satte det i spenn med tvinger. Om det er fare for at speilene faller fra hverandre når man sager ibladene, hadde jeg spikret dem fast med dykkert.
Mvh Putte
Mvh Putte
Takk for alle svar! Jeg skal ha døren til soverommet hvorfor det må være mørkt og fint. Derfor faller den ellers gode ideen med glass i døren bort.
Blir nok til at jeg mekker sammen en halv dør med en hel. Dermed kommer jeg til å få tre "speilruter" ved siden av hverandre. Litt uvanlig, men kan nok bli bra. Har fått en pris hos en møbelsnekker på "et par hundrelapper". Det burde være rimelig, ikke sant?
Mvh,
John
Blir nok til at jeg mekker sammen en halv dør med en hel. Dermed kommer jeg til å få tre "speilruter" ved siden av hverandre. Litt uvanlig, men kan nok bli bra. Har fått en pris hos en møbelsnekker på "et par hundrelapper". Det burde være rimelig, ikke sant?
Mvh,
John
Klikk her for å svare